Ny VD utsedd för Bibu – nationell scenkonstbiennal för barn och unga AB

Ny VD utsedd för Bibu – nationell scenkonstbiennal för barn och unga AB

Styrelsen för Bibu AB har utsett Maria Ragnarsson till ny VD och därmed chef för scenkonstbiennalen bibu.se.

Maria, som är född och uppvuxen i Hästveda, har varit verksam i Skåne under i stort sett hela sin yrkeskarriär. Hon har arbetat som informatör, kultursekreterare och arrangemangskoordinator i bl.a. Lund, Helsingborg, Hässleholm och Kristianstad. Under 2011 och 2012 ansvarade Maria för utvecklandet och uppbyggnaden av Riksteaterns digitala plattform för turnerande föreställningar; Scenkonstportalen. Hon har ett brett kontaktnät i Skåne och god kännedom om svensk scenkonst för barn och unga.

Med Maria Ragnarsson som VD/Biennalchef har Bibu fått en ny chef som kan axla och utveckla det arbete som Pia Paglialunga svarat för sedan år 2007. bibu.se har under fyra biennaler utvecklats till Sveriges viktigaste mötesplats med, för och om professionell scenkonst för ung publik.

- Jag hyser ingen rädsla för att prova nya vägar, revidera min egen uppfattning eller ta in andras perspektiv, säger Maria Ragnarsson. Jag tycker om att arbeta i processform. Mina styrkor ligger i att skapa struktur, ordning och förtroende samt att driva vision till verklighet, säger Maria om de nya arbetsuppgifterna.

- Vi är väldigt glada att vi lyckats hitta en ny värdstad – Helsingborg - till bibu.se samtidigt som vi kunnat rekrytera ny VD med rätt kompetens och erfarenhet. Det vittnar om biennalens betydelse inte bara för Skåne och Sverige, utan också internationellt, säger styrelseledamoten Niclas Malmcrona.

Maria Ragnarsson tillträder som VD i början av juni och nuvarande biennalchef, Pia Paglialunga, leder verksamheten fram till dess.

FÖR MER INFO

Lars Dahlqvist, styrelseledamot i Bibu AB

lars.dahlqvist@teatercentrum.se

Niclas Malmcrona, styrelseledamot i Bibu AB
nm@assitej.se

Regioner

bibu.se är Sveriges ledande mötesplats med, för och om professionell scenkonst som vänder sig till en ung publik. Fokus ligger på ett antal juryvalda svenska och internationella uppsättningar. Tillsammans med ett omfattande seminarie-utbud, olika samtalsforum och sociala events skapar de en arena för analys och diskussion kring områdets kvalitet, status och utvecklingsmöjligheter.

Scenkonstbiennalen för barn och unga startade år 2006 och genomförs sedan dess vartannat år. Under bibu.se 2012 samlades 1.036 deltagare från 24 olika länder för att uppleva unika gästspel, lyssna på aktuell forskning och konstnärliga samtal, debattera och umgås. Med en publik på 9.263  blev den även den mest välbesökta hittills.

Nästa biennal genomförs i Helsingborg 14-17 maj år 2014.

bibu.se 2014 genomförs med Helsingborgs stadsteater som huvudsamarbetspartner
& med stöd av Kulturrådet, Region Skåne och Helsingborgs Stad

Bibu AB som arrangerar biennalen ägs gemensamt av Teatercentrum och Svenska ASSITEJ