Uppslutning kring scenkonst för unga

Uppslutning kring scenkonst för unga

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth inviger bibu.se 2012. Förutom kulturministern medverkar Kerstin Brunnberg, ordförande i Statens kulturråds styrelse, Yngve Pettersson ordförande i Region Skånes Kulturnämnd och Annika Annerby Jansson kommunfullmäktiges ordförande i Lund. Bland övriga biennaldeltagare återfinns bl.a. Suzanne Osten konstnärlig ledare för Unga Klara, Paul Collard VD för brittiska CCE, koreografen Rani Nair, Kristina Rennerstedt svenskt kulturråd i Washington, Gunilla C Carlsson ordförande för Riksdagens kulturutskott samt merparten av styrelsen för statens kulturråd. Från den internationella arenan märks deltagare från Belgien, Egypten, Holland, Indien, Jordanien, Libanon, Palestina, Storbritannien, Sydafrika och USA samt från alla nordiska länder.

Om tre veckor, på kvällen onsdag 23 maj inviger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth den fjärde scenkonstbiennalen för barn och unga. Under dagen har programmet dragit igång med bl.a. holländska ”Parade” och Rosa Aurora Chavez Eakles föreläsning om ”Den kreativa hjärnan”. Elever i årskurs två ser Kajsa Giertz version av ”Svansjön” med Norrdans/Scenkonstbolaget och en gymnasieklass möter Freedom Theatre från Västbanken kring verkligheten för unga i dagens Palestina. Festivaldeltagare från minst fyra kontinenter anländer till Lund medan Unga Klara bygger en helt ny scen i lokaler som varit verkstadsgymnasium…

BRED PRESENTATION AV UNGA KLARAS UPPFOSTRANPROJEKT
Sedan starten år 1975 har Unga Klara bedrivit en, numera, världsberömd forskande teaterverksamhet med barns och ungas villkor i fokus. Med utgångspunkter som att en ung publik har rätt till samma höga konstnärliga kvalitet som en vuxen och att man bäst bejakar livet genom att tala sanning om dess komplexitet undersöker gruppen vad teater kan vara. Det utforskande projektet ”Uppfostran” har pågått under tre år och omfattar bl.a. samarbete med Karolinska Institutet och BRIS. På bibu.se kan du möta projektet på flera sätt; som föreställningarna ”Uppfostrarna” och ”De ouppfostringsbara”, i seminarium med Suzanne Osten och Erik Uddenberg samt genom en workshop med ensemblemedlemmar.

På initiativ av Unga Klara hålls även ett samtal som kommenterar ”teaterhatet” och lyfter hur vi kan stärka och utveckla barn- och ungdomsteatern i landet. Bland de medverkande finnas ordförande för Riksdagens Kulturutskott Gunilla C Carlsson.

Suzanne Osten medverkar även inom spåret KREATIVITETEN - BARNET - SKOLAN – KONSTEN där hon tillsammans med Paul Collard från CCE och psykiatrikern Rosa Aurora Chavez Ealke samtalar om hur vi kan bidra till att de som växer upp får behålla och utveckla sin inneboende kreativitet livet igenom. Samtalet leds av kulturskribenten Theresa Benér.

VÄRLDEN
Hur har barnen det i Den Arabiska Våren? Hur är livet för ungdomar i Mellanöstern och Nordafrika? Ett flertal gäster med lång erfarenhet av att arbeta med teater och unga i länder som Egypten, Jordanien, Libanon och Palestina berättar om sina erfarenheter och metoder. Medlemmar från The Freedom Theatre ger workshops där de visar hur de använder Playback Theatre för att synliggöra publikens egna berättelser.

Under biennaldagarna finns även möjlighet att möta sydafrikanska dramatiker, scenkonstnärer från Indien samt kulturprofiler från Belgien och Holland m.m.

INVIGNINGEN
Biennalen är ett fyrverkeri av gästspel, samtal, workshops, festligheter och föreläsningar. Därför inviger vi den med bubbel och musik tillsammans med talare som har inflytande i konst- och kulturfrågor. Förutom kulturministern medverkar Kerstin Brunnberg, ordförande i Statens kulturråds styrelse, Yngve Pettersson ordförande i Region Skånes Kulturnämnd och Annika Annerby Jansson kommunfullmäktiges ordförande i Lund.

bibu.se Sveriges viktigaste mötesplats med, för och om professionell scenkonst för ung publik. Den scenkonst som presenteras ska ligga i utvecklingens framkant och attrahera utövare, arrangörer och lärare från hela landet, Norden och övriga världen. Fokus ligger på ett antal juryvalda svenska och internationella uppsättningar.

Under
bibu.se 2010 samlades över 1100 deltagare från 35 olika länder för att uppleva unika gästspel, lyssna på aktuell forskning och konstnärliga samtal, debattera och umgås.

Biennalen ägs gemensamt av Teatercentrum och Svenska ASSITEJ och genomförs med stöd av Kulturrådet, Region Skåne och Lunds kommun.