Entreprenör i fokus - Anna Åberg

Entreprenör i fokus är ett tema som går ut på att uppmärksamma de entreprenörer i Umeå som på grund av sitt stora driv och engagemang tilldelats entreprenörsbågen signerad BIC Factory. Denna vecka vill vi uppmärksamma affärs- och livscoachen Anna Åberg, en digital entreprenör med bas på Malta. Med en bred kunskap inom affärsutveckling coachar Anna Åberg företagare över hela värden via Skype. Anna har fått svara på åtta frågor som rör entreprenörsskap och här är hennes tankar, tips och erfarenheter inom området.

Jag är serieentreprenör sedan 1986 och har drivit en mängd olika företag. Det gemensamma för alla mina företag är att de har gett stöd till mitt val av livsstil. Det företag jag driver nu fick jag idéen till genom att jag ville leva som resande och kunna jobba från hela världen. Som IT tekniker och affärscoach (på BIC sedan 2008) var det enkelt att skapa e-kurser i Digitala Affärsmodeller och WordPress. Genom att sälja e-kurser kan jag resa och jobba var som helst i världen bara det finns Internetuppkoppling.

Att jag är öppen, flexibel, kreativ, fokuserad, har benhård koll på kassaflödet och att jag älskar marknadsföring och försäljning. Mycket av det jag nu vet att jag är bra på som entreprenör fick jag syn på genom mitt arbete på BIC Factory genom att ständigt ventilera entreprenörsfrågor och vara i en miljö där entreprenörstänket är så utpräglat.

Oj, jag har så många förebilder! Jörgen och Angela Stenberg (BIC Board), Ida Backlund (BIC alumi), Torstein Bratvold (BIC Board), Marie Forleo, Chis Ducker, Glenn Allsopp, Ash Ambirge för att nämna några.

Hur tycker du det är att vara företagare i Umeå/Malta idag?
Att vara företagare i Umeå är utvecklande och stimulerande. Umeå satsar mycket på företagare och det finns många mycket bra nätverk. Det skulle jag säga är en av styrkorna med BIC, att BIC har ett fantastiskt nätverk som alla entreprenörer (företagarna i huset, BIC Board medlemmar, affärscoacher och konsulter) direkt får kontakt med.

Att vara företagare på Malta är intressant särskilt om man jobbar med IT. Inom IT har man från regeringen gjort (och gör) stora satsningar. Malta är på väg att bli södra Europas IT nod på samma sätt som Dublin är norra Europas. Alla mjukvaruföretag får just nu stora summor i stöd. På Malta vimlar det av företagare och många är svenskar. Ett mycket kreativt och utvecklande klimat för en entreprenör. Att det är 300 soldagar är inte dumt heller!

Bygg ett stort nätverk inom ditt område. Håll koll på kasaflöde och likviditet. Ha tjänster och produkter som fyller ett behov på marknaden. Marknadsför. Marknadsför. Sälj. Sälj. Sälj.

Vad är det bästa med att vara egen istället för anställd?
Friheten att göra vad jag vill när jag vill.

Att ha folk runt om kring som tänker som entreprenörer så man blir påverkad i den riktningen. Det är svårt att ta steget om man är anställd och umgås med anställda, ingen tänker som en entreprenör.

Vad är på gång för dig/er härnäst?
Lansering av Digitala Affärsmodeller, både online och irl, med kursstart den 4 februari. Följ gärna lanseringen på www.digitalaaffarsmodeller.se I slutet av januari har vi även meetups i Umeå, Stockhom och Malmö. Efter blir det Malta och vårsolen i februari :)