Entreprenör i fokus - Stig Karlsson

Entreprenör i fokus är ett tema som går ut på att uppmärksamma de entreprenörer i Umeå som på grund av sitt stora driv och engagemang tilldelats entreprenörsbågen signerad BIC Factory. Denna vecka vill vi uppmärksamma entreprenören Stig Karlsson, som är delägare i investmentbolaget Stimor Invest.

Vad driver du för företag?

Ett investmentbolag där vi med våra resurser, nätverk och erfarenheter går in i etablerade företag med tillväxtpotential. Hittills har vi utvärderat 80 st intressanta företag, engagerat oss i fyra och sålt ett företag. Ett av företagen som vi engagerat oss i är det tidigare BIC företaget Aptum som arbetar med bland annat brandskydd och skydd mot olyckor.

Efter att jag sålt mitt förra företag, Eco Glocal, träffade jag bröderna Martin och Anders Morin. Det visade sig att vi hade gjort ungefär samma resa så det kändes helt rätt att börja jobba ihop.

Jag har alltid varit nyfiken och orädd.

Min far, Almar Karlsson, var en sann entreprenör. Han började sin bana med en byggfirma, startade därefter en taktegelfabrik och förvekligade år 1966 sin dröm om en egen mekanisk verkstad. Pappa har hela tiden varit delaktig och stöttat mig under min resa som entreprenör.

Hur tycker du det är att vara företagare i Umeå idag?

Helt ok, som entreprenör måste man ”gilla läget” och göra det bästa av de förutsättningar som råder.

Arbeta hårt, tro på dig själv, omge dig med goda rådgivare!

Vad är det bästa med att vara egen istället för anställd?

Att man kan påverka sin situation och försöka förverkliga sina idéer.

Man måste bestämma sig att pröva fullt ut.

Vad är på gång för dig/er härnäst?

Det vet man aldrig …

• e&e glasses