Johan Alte är KMA-chef på RO-gruppen och berättar om vilken nytta entreprenörer kan ha av att mäta sina projekt med PQi.

Träffa en PQi-användare: Johan Alte, RO-gruppen

Johan Alte är KMA-chef på RO-gruppen. På frukostmöte med Byggföretagens BKMA berättade han om vilken nytta entreprenörer kan ha av att mäta sina projekt med PQi.

Hur ser du på kopplingen mellan projektkvalitet och projektekonomi?

– Kvalitet är paraplyet i allt vi gör. Det handlar inte bara om målarfärgen sitter på väggen utan man måste se det om en helhet. Med PQi mäter man samarbetet, hur kommunikationen och informationen fungerar i projektet - och det har en direkt koppling till ekonomin.

Ju bättre vi jobbar ihop och ju bättre flöde vi får i projektet - från första penseldraget till sista besiktningen - desto större ekonomisk vinning har vi. Det går hand i hand.

Ju mer man tänker på detta i samverkans-entreprenader och i tidiga skeden, desto mer påverkar det ekonomin.

Vad kan man som entreprenör vinna på att börja mäta kvalitet med PQi?

– Vi har sett att det tar bort mycket stopp, att behöva göra om saker eller vänta på besked. Vi får alla i projektet att jobba åt samma håll.

När vi mäter i tidiga skeden kan vi se var det gnisslar i projektet, oavsett om det är mot projektörerna, beställaren eller UE. Tidigt upptäcka tendenser. Får man samarbetet och hela kedjan i projektet att fungera från början, då slipper vi ta in massa jurister under resans gång. Samarbetssvårigheter, bråk och stök kostar ofantligt mycket.

Sedan ser jag väldigt mycket fram emot möjligheten att mäta säkerhetsklimatet.

"Du har även gått PQi Grundkurs, vad har du att säga om den?

– Jag tycker att man ska gå den. Det ger en massa bra idéer och man förstår hur man ska använda verktyget på ett bra sätt. Den tar bort en hel del killgissningar som man kan ha annars kring hur man ska presentera resultatet.

Den är enkel och bra och gör att man får en bredare insikt i verktyget.

Jag har länge haft samma synsätt som PQi står för. Men om man har jämställt kvalitet med antal besiktningsanmärkning då kommer man lära sig en del nytt av kursen.