Dalhallas majestätiska kalkbrott fylls av tonerna till Carl Craig, Mount Kimbie, Tale of Us och Haidl & Lindstrøm under festivalen Into the Valley

Ett tjugotal artister har redan avslöjats inför den nya elektroniska musikfestivalen Into the Valley som äger rum i det majestätiska kalkstensbrottet Dalhalla i sommar. För att fortsätta övertyga om att Into the Valley är festivalen med det absolut bästa genren har att erbjuda just nu, avslöjas fyra nya bokningar i Carl Craig, Mount Kimbie, Tale of Us och Haidl & Lindstrøm.

Into the Valley är ett samarbete mellan Dalhalla och konceptbyrån Segrén Hedlund, båda vana eventarrangörer inom musik, klubb och scen. Into the Valley ska erbjuda musik- och festivalälskare något som idag inte finns i Sverige. Det är en festival som ger en urban känsla när det gäller ljus och ljud, mat och dryck samt musik och konst, men utspelad i en oväntad miljö i form av Dalhallas kalkstensbrott som är omringad Dalarnas djupa skogar. Line-upen kommer att bestå av både svenska och internationella DJ:s och producenter.

Carl Craig beskrivs som en kreativ visionär, en ikon inom elektronisk musik, en uppskattad Grammynominerad tonsättare, en världskänd DJ och en stark ambassadör för hans hemstad Detroit. Röd tråd genom alla hans musikprojekt är hans fascination för det futuristiska, vilket har resulterat i en unik profil för honom som artist. Carl Craig startade skivbolaget Planet E redan i början av 90-talet och har under årens gång kommit att bli en av de viktigaste namnen inom technon från Detroit. Han hämtar inspiration från flera olika musikgenrer såsom jazz och soul och har gjort en hel del remixer av välkända jazzlåtar, något som har kommit att utveckla den elektroniska musikgenren.

Om det finns någon som är ansvarig för termen 'post-dubstep' så är det duon Mount Kimbie. Duon består av Dominic Maker och Kai Campos som träffades på Southbank University i London och skapade Mount Kimbie i början av år 2009. Idag är de en av de största namnen på 'post-dubstep'-scenen i UK och har vid flera tillfällen, både live och i studion, länkats samman med James Blake.

Tale of Us är duon som består av Karm från Toronto och Matteo från New York. Som väldigt unga flyttade de båda till Milano och det är även där de formade samarbetet. Deras musik och produktioner är en mix av nytt sound som härstammar från house, nu/disco till rock och allt där emellan. Kort och gott dansvänlig musik. Idag huserar de i Berlin och har givetvis spelat på klubbar såsom Watergate, Weekend, Privilege, Tenax, Barraca & DC10 med flera. Tale of Us har blivit framröstade till näst bästa DJ-akt två år i rad av Resident Advisors läsare.

Ursprungligen från Malmö, men numera bosatt i Stockholm och Köpenhamn, är Haidl & Lindstrøm, även dem en DJ-duo. Under de senaste åren har de spelat på båda sidorna om Öresundsbron med inbjudna gäster såsom Jacques Renault, HNNY, Genius of Time, Fasaan Recordings and Real Cool. Med regelbundna remixer fyllda av house, nu/disco och inslag av RnB har de på kort tid kommit att bli väldigt populära i Öresundsregionen.

I sommar besöker alltså dessa DJ:s och producenter Dalhalla och Into the Valley för att sprida sina dansanta remixer och produktioner bland skogarna runt Siljan.