Recondite, Nina Kraviz, Nadja Chatti, Genius of Time, Kim Ann Foxman och Kornél Kovács gästar Into the Valley med ljuv dansmusik

Sex nya artister är bokade för festivalen Into the Valley nästa sommar, bekräftar Segrén Hedlund. Hittills har 17 artister avslöjats och sammanlagt 35 stycken kommer entra Dalhallas kalkstensbrott och Into the Valley.

Både svenska och utländska, välkända och mindre kända, akter är bokade till Into the Valley. De artister som har avslöjats hittills är: Âme, Aril BrikhaAxel Boman, Dixon, Ida Engberg, Jessie Granqvist, John Talabot, Linny Hex, Motor City Drum Ensemble, Sonja Moonear, och Vaal. Förutom dessa kan nu även meddelas att Recondite, Nina Kraviz, Nadja Chatti, Genius of Time, Kim Ann Foxman och Kornél Kovács ska fylla kalkstensbrottet och skogarna runt om kring med dansant electro.

Recondite - trots att han varit en samlare av musik under lång tid, var det bara några år sedan som Recondite först kom i kontakt med trummaskiner och syntar. Detta var i Niederbayern där han också har växt upp. Kort därefter flyttade han till Berlin där han snabbt gjorde sig ett namn. Producerandet har fortsatt sedan dess och hans senaste album ”Iffy” har redan fått stor uppmärksamhet. Recondite var även framröstad som den främsta live akten i världen 2014 av Resident Advisors läsare.

Nina Kraviz, ursprungligen från den Sibiriska staden Irkutsk i Ryssland, har länge haft en passion för dansmusik och är först och främst en DJ färgad av kärleken till Chicago house och Detroit techno. Med stor kunskap om musiken lyckas hon väl med att blanda det som scenen först hade att erbjuda med det scenen är påväg mot. Detta unika sound har gjort Nina till en av världens mest eftertraktade DJ:s och producenter och hon spelar numera på stora festivaler såsom Amsterdam Dance Event, Coachella, Sonar, Decibel, Awakenings och DEMF. Hon har även hörts på Richie Hawtin’s ENTER, Space på Ibiza och Berghain i Berlin och ska nästa sommar sprida sin stjärnglas över Dalarnas skogar.

Nadja Chatti har varit resident på klubbar såsom Kruthuset, Marie Laveau, Berns, och Trädgården Under Bron i Stockholm och har därmed både synts och hört alltmer på den svenska klubbscenen de senaste åren. Hennes musik, som är en härlig blandning av house och techno, har även hörts på Fotografiska F1-6, The Garden Festival i Kroatien och på Boiler Room. Hon har tidigare sagt att hon älskar Stockholms klubbliv och i sommar får hon alltså chansen att ta med det upp till Dalhalla och Into the Valley.

Genius of Time är några av Sveriges största stjärnor på den elektroniska musikscenen för närvarande. Duon, som består av Alexander Berg och Nils Krogh, blandar gammal house med ny, och därmed gamla analoga ljud med moderna maskiner. Framöver har de utlovat mer congas, mer mystik och mer improvisation. Genius of Time har gjort sitt ett namn i den lite mer etablerade skaran av housefantaster och deras set på Boiler Room har hyllats av både kritiker och fans.

Kim Ann Foxman bytte ut sången i New Yorks neo-disco kollektiv Hercules and Love Affair till att återgå till hennes egentliga passioner; att få igång dansgolv på klubbar genom hennes råa elektroniska musik. DJ:andet och producerandet har lett till att hon nyligen startat ett nytt skivbolag, vid namn Firehouse, tillsammans med Londonbaserade The Vinyl Factory. Ett skivbolag som hon själv beskriver ska vara superdynamiskt, underbart och konstigt på samma gång.

Kornél Kovács, född och uppvuxen i Sverige med Ungerska föräldrar dedikerat större delen av livet till musiken. Som liten varvade han trum- och pianolektioner med sångklasser och började spela skivor på professionell nivå i tidiga tonår. Han blev snart resident på klubben Paradise och när den stängde 2006, började han göra egna fester i Stockholm, åkte runt och spelade på klubbar och festivaler i Sverige och även i Tokyo, Mexico City, New York, London, Barcelona och Berlin. Mellan 2008 och 2011 var han programledare för P3 Dans och 2009 startade han skivbolaget Studio Barnhus tillsammans med Axel Boman och Petter Nordqvist.

- Hälften av alla bokade artister är nu avslöjade och vi är redan exalterade. Vi ser verkligen fram emot att få avslöja lika många namn framöver. Jag tror att Dalhallas kalkstensbrott kan komma att fullkomligen explodera av all denna grymma musik, säger Mattias Hedlund, en av grundarna bakom Segrén Hedlund.