Niclas Lignell skådar. " Att arbeta med fågelskydd är för mig, pga av mitt stor intresse för fåglar, det naturligaste sättet att arbeta med en hållbar framtid."

EuroBirdwatch21

EuroBirdwatch21 – 29:e gången evenemanget genomförs

Snudd på 100 miljoner fågelindivider har rapports under dessa år och på olika sätt har över 1 miljon människor deltagit! Otroliga siffror och allt för att rikta uppmärksamheten på fåglarnas flyttning och deras behov av bestående rastplatser och övervintringsområden. Fåglarna känner inte till landsgränser när de flyttar utan söker trygga flyttvägar och platser där de kan hitta mycket mat för att fylla på sina energireserver för att nå sin slutdestination.

Helgen 2-3 oktober genomförs EuroBirdwatch. En helg då tusentals personer runt om i Europa och Mellanöstern är ute och skådar fågel och rapporterar vad de ser och hör. EuroBirdwatch har genomförts sedan 1993 och är ett viktigt evenemang för att stärka fågelskyddet, inte minst i en del andra länder där fågelskyddsfrågor i stort sett saknas. Våra BirdLife-partners i dessa länder har stort stöd i att de är en del av BirdLife International världsomspännande verksamhet.

Vårt svenska Artportalen, har genom åren hjälpt oss i BirdLife Sverige med underlag så att vi snabbt och effektivt kan återrapportera till det land som sammanställer. I år är Slovakien värdar för evenemanget och den totala sammanställningen.

DU! Passa att dra ditt strå till stacken antingen genom att delta i någon aktivitet som arrangeras av regionalföreningar och lokalklubbar eller bara genom att ge dig ut och skåda på egen hand med eller utan skådarkompisar. Rapportera sedan så mycket du kan till Artportalen men gör det senast 17:00 på söndagskvällen 3 oktober. Då hinner vi centralt i Sverige sammanställa och rapportera i god tid till vår BirdLife-partner.

Man behöver inte anmäla sig till EuroBirdwatch, det är bara att ge sig ut med kikaren och rapportera in vad man sett. Lokala fågelklubbar och regionalföreningar har även roliga arrangemang denna helg, som alla som vill kan hänga med på. En del av dem hitta ni i vår aktivitetskalender på hemsidan.

Inför årets EuroBirdwatch har vi skapat ett roligt uppdrag i spelet Naturuppdraget. Här kan personer få en inkörsport till Artportalen, och se vad som rapporterats. Ta en titt på uppdraget här. Om Naturuppdraget och fler uppdrag hittar du på naturuppdraget.se

Observationer som rapporterats in till Artportalen senast klockan 17 på söndagen den 3 oktober, sammanställer vi och skickar in till BirdLife International ca kl 18. Se BirdLife Sveriges hemsida för reslutaten, sent söndag kväll eller måndag förmiddag.

Läs mer om EuroBirdwatch och dess historia på Eurobirdwatch hemsida.

Kontakt:
Anders Lundqvist 076-118 53 53

Kajsa Grebäck, Intresse- och volontärsamordnare
Epost: kajsa.greback@birdlife.se

Webb: www.birdlife.se

Kategorier

BirdLife Sverige är den nationella svenska fågelföreningen. Föreningen bildades 1945 när fågelsektionen inom Naturskyddsföreningen knoppades av och blev Sveriges Ornitologiska Förening. I dagligt tal kallar vi oss numera BirdLife Sverige för att markera att vi är den svenska partnern del av det globala partnerskapet BirdLife International.

Det finns 25 regionala föreningar kopplade till BirdLife Sverige som bedriver fågelskydd och forskning på regional nivå.

Som medlem i föreningen stöttar du BirdLife Sveriges verksamhet som vilar på "tre ben", fågelskydd, fågelforskning och fågelintresse.