Niklas Aronsson, författare till Fågelmatning - Allt du behöver veta, samt chefredaktör för BirdLife Sveriges medlemstidning Vår Fågelvärld.

Ny bok om fågelmatning blir högaktuell när vintern slår till i hela landet

Vinterns ankomst gör att försäljningen av fågelmat exploderar. BirdLife Sveriges eget bokförlag, Avium förlag, har precis släppt en ny bok på temat. Fågelmatning – Allt du behöver veta, skriven av Niklas Aronsson.

I Sverige är fågelmatning en folkrörelse med flera hundra tusen utövare. Vi matar främst fåglar på vintern, men det blir också allt vanligare att matningen pågår året runt. Varför ägnar vi oss då så gärna åt fågelmatning? Det enkla svaret är att det får oss att må bra. Vi motiverar matningen med att vi vill hjälpa fåglarna, men sanningen är att vi dessutom skapar en känsla av mening och välmående för oss själva. Vi bygger en meningsfull relation till naturen som finns runt knuten. När vintern kommer börjar vi fundera extra mycket på frågor som; vilka fåglar äter vad, hur kan jag tillverka egen fågelmat, vilken matare är bäst och var ska den egentligen placeras? Lika viktigt är det att fundera över vilka effekter fågelmatning har i ett större sammanhang: hur påverkar den ekosystemen och den biologiska mångfalden? Niklas Aronsson reder ut frågetecknen och delar med sig av svaren.

Dessutom innehåller boken en helt ny form av utbredningskarta för Sveriges 53 vanligast förekommande arter vid vinter­matningar runt om i landet, med data ­insamlad från BirdLife Sveriges evenemang Vinterfåglar inpå knuten. Kartorna visar länsvis var du med största sannolikhet hittar de olika arterna under vintern – och vilka arter som brukar lysa med sin frånvaro.

Boken är rikt illustrerad med foton från fotograferna Niclas Ahlberg, Torbjörn Arvidson och ­privatpersoner som delat med sig av foton från sina egna matningar i BirdLife Sveriges Facebookgrupp Fåglar inpå knuten, en av Sveriges största grupper inom djur och natur med nära 150 000 ­medlemmar.

Niklas Aronsson är chefredaktör för ­BirdLife ­Sveriges medlemstidning Vår Fågelvärld och ­författare till bland annat Fåglarnas trädgård (2013), Holkliv (2009) och Mata fåglar (2006). Han var också en av ”superornitologerna” i det uppskattade tv-programmet Det stora fågeläventyret som sändes i SVT 2017.

Kontakta Niklas Aronsson på telefon 073-915 60 99 eller maila till
niklas.aronsson@birdlife.se. Kontakta Avium förlag för rec-ex och press­material på info@aviumforlag.se.

FÅGELMATNING – ALLT DU BEHÖVER VETA
Författare: Niklas Aronsson

Fotograf: Niclas Ahlberg, Torbjörn ­Arvidson m. fl.
Formgivare & illustratör: Terése Karlsson Halldén

Utgiven: 23 november 2021
Antal sidor: 224
Mått: 170 x 240 x 21 mm
Vikt: 650 g
Bandtyp: Inbunden
ISBN: 9789198516609

Distribueras av Stjärndistribution

order@sdist.se

BirdLife Sverige är den nationella svenska fågelföreningen. Föreningen bildades 1945 när fågelsektionen inom Naturskyddsföreningen knoppades av och blev Sveriges Ornitologiska Förening. I dagligt tal kallar vi oss numera BirdLife Sverige för att markera att vi är den svenska partnern del av det globala partnerskapet BirdLife International.

Det finns 25 regionala föreningar kopplade till BirdLife Sverige som bedriver fågelskydd och forskning på regional nivå.

Som medlem i föreningen stöttar du BirdLife Sveriges verksamhet som vilar på "tre ben", fågelskydd, fågelforskning och fågelintresse.