Leonard Johard, CTO Calejo Industrial Intelligence

En framtid utan AI är ingen framtid

Under måndagen höll AI-gurun Leonard Johard, CTO på Calejo Industrial Intelligencetillsammans med Johannes Holmberg, Vd på Calejo, en föreläsning på Mittuniversitetet i Sundsvall om AI och maskininlärning. Gästföreläsningen är startskottet för universitetets nya kurs ”Tillämpad maskininlärning” som vänder sig mot ingenjörer verksamma ute i industrin.

I denna introduktion får du bland annat svar på frågor om varför AI är en så nödvändig teknik för att ta språnget in i framtiden och sedan också överleva framtiden.

Vissa problem är enkla och andra är svåra för ett AI-system att lösa. Under introduktionen och utbildningen får du veta mer om vilka och varför. Du kommer också att upptäcka att problemet alltid är viktigare än lösningen. Du lär dig förstå varför och hur du ska tänka och hur AI fungerar bäst. Du får också en förståelse för hur man skapar en modell av verkligheten – en digital tvilling - och hur man hittar mönster i data.

Calejo Industrial Intelligence är ett Sundsvall-baserat företag som fokuserar på att optimera industriella processer för att göra processerna mer effektiva och företagen mer hållbara. Calejo har utvecklat en patentsökt AI-lösning som heter Calejo Optimize och beskrivs som intelligensen från den smarta industrin. Lösningen har utvecklats baserat på de senaste vetenskapliga resultaten och representerar det unika resultatet av 15+ års erfarenhet från olika internationella AI-projekt. Bolaget är alumn i BizMakers skogliga accelerator Forest Business Accelerator.

Det går fortfarande att anmäla sig till kompetensutvecklingskursen här
Se gästföreläsningen av Leonard och Johannes här.

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.

Presskontakt Kommunikatör 070 719 49 63