Ida Rehnström från Flasheye tillsammans med Pelle Berglund från BizMaker.

BizMaker höjer tempot i skogligt innovationsprogram

I dag går startskottet för den nya upplagan av Forest Business Accelerator, ett affärsutvecklingsprogram för innovationer i skärningspunkten mellan skogsindustri och digitalisering. Fem startups kommer i samarbete med BizMaker, SCA, RISE Processum och IBM att knåda sina affärsmodeller med målet att snabbt nå marknaden. I höst består tre av fem bolag som medverkar i programmet av mixade team.

– Vi ser att det är fler och fler kvinnor som rekryteras inom industrin, vilket vi märker även här. Det är en trend som vi är väldigt glada för, säger Pelle Berglund, ansvarig för Forest Business Accelerator.

Innovationer som kombinerar skogens resurser med digitalisering, för nya hållbara produkter och tjänster, är den röda tråden i Forest Business Accelerator som nu går in på sitt sjunde år. För deltagarna blir programmet ett sätt utveckla sin affärsidé, validera och testa den i samarbete med BizMaker och partnerbolagen. SCA, RISE Processum och IBM får i sin tur närkontakt med snabbfotade startups med unika koncept – ett framgångsrecept som lett till många lyckade entreprenörsresor genom åren.

Höstens deltagarbolag visar på stor bredd – från nya material av skogsråvara till digital teknik som kan göra skogsindustrins produktionsmiljöer säkrare.

– Det ska bli spännande och kul att dra i gång denna omgång. Forest Business Accelerator är väl etablerad och det märks också på intresset. Programmet skapar värde både för de deltagande bolagen och för oss partners, säger Magnus Viström, innovationschef på partnerbolaget SCA.

Ida Rehnström från Flasheye är en av deltagarna. Bolaget utvecklar intelligenta övervaknings- och igenkänningssystem som kan användas bland annat för att förebygga olyckor och tillbud inom industrin.

– Vi har kommit en bit på vägen med kunder och vill ta nästa steg med skarpa projekt som skapar nytta i anläggningar och för människor. Vi behöver kontakter, företag att samarbeta med i produktutvecklingen och framför allt validera våra lösningar i större skala för att kunna närma oss mer mogna kommersiella lösningar, säger hon.

Under programmet kommer hon och de andra deltagarna att få skräddarsydd rådgivning, ta del av inspirerande seminarier och kunna testa sina idéer i tätt samarbete med partnerbolagen.

De goda erfarenheterna och det stora intresset gör att BizMaker nu kommer att starta Forest Business Accelerator två gånger per år. Septemberstarten följs av ytterligare en omgång redan i februari.

Årets program innebär också en återgång till delvis fysiska möten, efter några år av helt digitala acceleratorer.

– Det finns fördelar och nackdelar med digitala möten. Det underlättar för startups att slippa resor, men det finns mycket som händer i det fysiska möten som vi inte vill mista. En kombination blir det bästa av två världar, säger Pelle Berglund.

Deltagare hösten 2022
Reselo - Utvecklar ett nytt material från svensk skogsråvara som kan ersätta plast och gummi.

Flasheye - Jobbar med ett intelligent LIDAR-system för övervakning i till exempel stora industrimiljöer.

Biosorbe - Arbetar med ett nytt material som kan absorbera olja upp till 10 gånger sin egen vikt.

Helios Innovation - Står bakom en ny teknik för avsaltning av havsvatten med hjälp av restvärme från industri.

MicroDri - Har arbetat fram ett nytt sätt att torka virke med mikrovågor.

Pelle Berglund, BizMaker, projektledare för Forest Business Accelerator
pelle.berglund(@)bizmaker.se, 073 847 94 24

Magnus Viström, innovationschef, SCA
magnus.vistrom(@)sca.com
, 070 377 21 02

Ida Rehnström, Flasheye AB
ida(@)flasheye.se

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.