Den 1 december är Matts Nyman, vd på BizMaker, inbjuden att presentera Forest Business Accelerator på Ignite Sweden Summit i Uppsala.

BizMakers framgångsrecept i fokus på Ignite Sweden Summit

En unik acceleratorprocess utan begränsande villkor, som lockat internationella deltagare och gett starka regionala verkningar. Så sammanfattar BizMakers vd Matts Nyman framgångsfaktorerna för Forest Business Accelerator när han torsdag 1 december är inbjuden som talare till startupkonferensen Ignite Sweden Summit i Uppsala.

Ignite Summit Sweden är Sveriges största mötesplats för startups, storbolag och offentliga organisationer som söker samarbete och partnerskap kring nya produkter och tjänster. I år, då konferensen har temat ”Building a sustainable future together with startups” är BizMaker och vd Matts Nyman inbjudna för att berätta om affärsutvecklingsprogrammet Forest Business Accelerator.

Genom programmet, som startade 2016 och som även stått modell för BizMakers övriga acceleratorprogram, har omkring 25 startupbolag tagit steget från inkubation till tillväxt tillsammans med partnerföretagen SCA, IBM och RISE Processum. Samtliga deltagande startupbolag finns i dag kvar i någon form. Med tanke på att det i allmänhet är få startups som överlever så är detta ett starkt kvitto på att bolagen varit väl rustade för marknaden efter Forest Business Accelerator.

Dessutom har Forest Business Accelerator under sina sex år gått från att rekrytera nationellt till att bli ett internationellt dragplåster. Bolag från bland annat Israel och Australien har deltagit och lockat entreprenörer till Västernorrland.

Resultaten av Forest Business Accelerator ligger inte längre i framtiden, utan är reella och kan följas på många håll i regionen. Lundaföretaget Cinis Fertilizer planerar en ny fabrik för konstgödsel på det en gång slumrande industriområdet i Köpmanholmen. Australiensiska entreprenören Gary Cass har flyttat till Örnsköldsvik och utvecklar framtidens biobaserade förpacknings- och isoleringsmaterial i tätt samarbete med Domsjö Fabriker. Och Härnösandsentreprenörerna bakom Big Akwa bygger en pilotanläggning för fiskodling i grön symbios med SCA:s massaverk, bara för att nämna några.

– De här entreprenörerna har sett att just här finns bäst förutsättningar för vad de sysslar med. Här finns kompetens, marktillgång och råvara. Jag är stolt över att vårt program, som togs fram från ett blankt papper, kan locka entreprenörer och idéägare från andra sidan jordklotet för att skapa tillväxt just här i Västernorrland, säger Matts Nyman.

Vad är då hemligheten? Det finns oändligt många som svänger sig med acceleratorbegreppet, menar Matts, men det som gör Forest Business Accelerator unikt – och framgångsrikt – är att partnerbolagen som bidrar med verifiering och affärsrådgivning inte kräver något tillbaka. Annars är det vanligt att de stora bolagen kräver att startupföretagen säljer exklusivt till dem, eller släpper en del av sina immateriella rättigheter.

– Vi valde en annan väg, för att entreprenören ska kunna fortsätta leva och kunna fortsätta springa med sitt team. Det är främst då som startupbolagen kan skapa jobb och tillväxt regionalt, vilket är vårt uppdrag. Detta är oerhört stort av våra partnerbolag, men de ser och förstår att det här är bra för alla och för ”Sverige AB”, avslutar Matts Nyman.

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.

Matts Nyman

Verkställande direktör 070 604 00 52