Daika Wood riktar sig främst till marknader inom inredningsdesign och konsumentprodukter, där materialet används till bland annat väggpaneler och möbler. Bild: Daika Wood.

Skalar upp biobaserad plastersättning

Det israeliska startupbolaget Daika Wood har utvecklat ett nytt biobaserat material som kan ersätta plast. Efter flera pilotförsök förbereds nu storskalig produktion.

Lika formbart som plast men utan petroleumbaserade råvaror och med träets unika egenskaper vad gäller värme, känsla och akustik. Så kan man beskriva det nya material som Daika Wood utvecklat.

Materialet, som tillverkas av restströmmar från skogsindustrin, är tänkt att användas i exempelvis väggpaneler och möbler.

Tillverkningen har redan testats i flera olika pilotförsök.

– Vi samarbetar med företag som Steelcase och Urban Ashes kring specifika applikationer för deras kunder. Vi har också startat produktion i små serier där vi sätter upp nya produktionslinjer i anslutning till industrierna där restströmmarna genereras, säger Michael Layani, grundare och vd på Daika Wood.

Nu söker Daika Wood strategiska samarbetspartners för att ta satsningen vidare till nästa nivå.

– Inom några år räknar vi med att kunna ha egen produktion i stor skala. Samtidigt kommer vi att inleda samarbeten med aktörer inom en rad områden som kan använda vårt material i allt från konsumentprodukter och elektronik till arkitektur och design, säger Michael Layani.

Han berättar att bolaget har genomfört en såddfinansieringsrunda som gav omkring 3 miljoner euro. Nu förbereder man sig för att ta in mer kapital för att finansiera en fullskalig produktionslinje.

Hösten 2021 deltog Daika Wood i Forest Business Accelerator, BizMakers program som ger startups möjlighet att verifiera och utveckla skogliga koncept och hållbara tekonologier i nära samarbete med partnerföretagen SCA, RISE Processum och IBM.

– Genom acceleratorprogrammet kunde vi bättre förstå siffrorna och möjligheterna, och därmed fokusera på träslag, produkt och geografier, säger Michael Layan.

Förväntningarna på programmet var att stärka samarbetet med SCA – som man redan samarbetar med – men även andra svenska företag.

– Vi har fått värdefull hjälp att utveckla vårt nätverk, även om pandemin tyvärr gjorde det svårt att träffas öga mot öga, säger Michael Layani.

Michael Layani, vd och grundare på Daika Wood
0507464460, michael@daikawood.com

Nu kan startups från hela Sverige söka till affärsutvecklingsprogrammet Forest Business Accelerator. Läs mer.