Leonard Johard, CIO på Indivd, AI-expert och hjärnan bakom bolagets teknologi.

Indivd får grönt ljus efter internationell patentgranskning

Startupbolaget Indivds teknologi kring anonymiserad ansiktsigenkänning har nu fått ett första erkännande av sin internationella patentansökan. Patent- och Registreringsverket förklarar i sitt utlåtande att tekniken är internationellt unik och ny.

Indivds PCT-ansökan (Patent Cooperation Treaty), som berör själva anonymiseringsteknologin, datainhämtningen och databehandlingen har nu hanterats av PRV (Patent- och Registreringsverket) i egenskap av ISA (International Search Authority), som nu efter en internationell sökning och patentgranskning har utfärdat ett positivt utlåtande. PRV har genomfört en internationell sökrapport och därefter utfärdat ett omdöme utifrån nyhetsvärde, innovationshöjd och industriell användbarhet.

I PRV:s utlåtande går det bland annat att läsa: “Therefore, the claimed invention is not obvious to a person skilled in the art.”

– De håller med oss om att vi har en unik lösning som därmed är patenterbar. Det finns enligt deras sökning ingen tidigare känd teknik som förhindrar att vi får patent för vår teknik. Det slutliga utlåtandet kommer sedan från respektive patentmyndigheter i varje enskilt land, säger Leonard Johard, CIO på Indivd, AI-expert och hjärnan bakom teknologin.

Bra stöd för det fortsatta patentarbetet
Den internationella PCT-ansökan har gjorts parallellt med den svenska patentansökan till PRV från vilken ett slutligt svar också väntas inom kort.

– Detta är ett vanligt tillvägagångssätt för att underlätta arbetet med internationella patentstrategier. En PCT-ansökan medför en utökad tidsfrist att lämna in nationella ansökningar i varje land. Många nationella patentverk förlitar sig också på PCTs bedömning när de granskar nyhetsvärdet, säger Leonard Johard.

Med en PCT-ansökan följer en vägledande sökrapport där ISA försöker hitta tidigare känd teknik som skulle kunna ligga i vägen för ett patent. Detta system minskar behovet av att upprepa patentsökningar på nationell nivå när flera patentansökningar på samma uppfinning lämnas in i olika länder.

Fler internationella patent kommer att sökas
Efter det svenska patentet och PCT-ansökan kommer Indivd även att söka flera internationella patent.

– Vi har börjat med Sverige, men detta är en internationellt skalbar och generisk teknik och tjänst, som även kan appliceras inom andra områden utanför detaljhandeln, säger Leonard Johard och avslutar:

– Inledningsvis hjälper vi, genom vår unika teknik, butiker att frångå det klassiska och tidigare helt oöverkomliga dilemmat att inhämta personlig information via ansiktsigenkänning, utan att komma i strid med rådande lagstiftning och störa den personliga integriteten. Vi har löst denna problematik på ett tekniskt elegant och unikt sätt.

För mer information, kontakta:
Dr. Leonard Johard,
Lead Scientist and Head of AI