Robert Etholén, säljare på Bjelin Finland.

Bjelin satsar och nyrekryterar i Finland

Golvföretaget Bjelin förstärker närvaron på finska marknaden med ytterligare en säljare, Robert Etholén.

Det expansiva golvföretaget har sin produktion och logistikcenter i Viken i södra Sverige. I linje med tillväxtplanerna bygger företaget världens största trägolvsfabrik i Kroatien och en internationell försäljningsorganisation. Finland är en av de marknader som Bjelin nu satsar på.

Nyrekryterade Robert Etholén kommer närmast från posten som försäljningsrepresentant och produktexpert på Lektar Oy/Knauf Insulation Oy. Robert har gedigen yrkeserfarenhet från byggbranschen och vana från att arbeta med byggprojekt och är ett mycket bra tillskott till Bjelins försäljningsorganisation i Finland.

– Jag har stora förväntningar på att arbeta med Bjelins högkvalitativa produktsortiment. Det är ett unikt tillfälle för mig att börja jobba med produkter som är helt nya i Finland. Så snart det blir tryggt att resa igen hoppas jag kunna besöka produktionsanläggningen i Sverige och träffa mina nya kollegor där, säger Robert Etholén.

Framgångarna för Bjelin bygger främst på innovativ grön golvteknologi som härdat trä, en teknologi kallad Woodura som utvecklats av Bjelins systerföretag Välinge Innovation. De härdade trägolven klarar mycket hårda påfrestningar och har den senaste klickgolvsteknologin som gör golven både fukttåliga och lätta att installera. Bjelins nyskapande produkter och miljövänliga tillverkningsmetoder har redan väckt stort intresse i Finland och golven kommer att säljas via finsk bygghandel.

Bjelins satsning i Finland är ett led i företagets internationella expansionsplan med målsättningen att bli världens största och mest hållbara golvföretag.

Bjelin ingår i en svensk familjeägd företagsgrupp baserad i skånska Viken i Sverige och driver verksamheter i regionerna Bjelovar, Ogulin och Otok i Kroatien. Företagsgruppen som Bjelin ingår i har 1 000 anställda och omsätter över 1,3 miljarder årligen. Golven säljs i hela Europa. I gruppen ingår även Välinge Innovation AB. Under sin anställning i Perstorp 1977, uppfann grundarna världens första laminatgolv och på 90-talet utvecklade de innovationen “klickgolvet” som är företagets signum. www.bjelin.se