Bjelin stödjer Ukraina

Bjelin stödjer Ukraina

Bjelin fördömer de ryska aggressionerna som är oprovocerade, ett hån mot folkrätten och ett direkt angrepp mot demokratiska värden.

Rysslands oprovocerade krig mot Ukraina har skapat en humanitär kris. Putin bär det fulla ansvaret för att tiotusentals människors liv går förlorade och många fler skadas och blir hemlösa.

- Bjelin och resten av koncernen stödjer till fullo de sanktioner som Sverige, EU och andra allierade länder infört mot Putins Ryssland. Därför, med omedelbar verkan, avslutas all försäljning till Ryssland och Belarus. Från koncernens sida undersöks det fortfarande hur de olika bolagen effektivt kan bistå denna situation. Utöver det behöver Ukraina och dess befolkning all hjälp de kan få, både ekonomiskt och för sitt försvar. - säger Darko Pervan CEO Pervanovo Invest AB, Bjelins ägarbolag.

Som ett första steg för att ekonomiskt stödja Ukraina har Bjelin donerat till Röda korset och till UNHCR som stödjer människor på flykt. Utöver det kommer Bjelin även att donera en del av intäkterna från sin nätförsäljning som hjälp till Ukraina.

Många Svenska företag har visat sitt stöd till Ukraina, skickat sitt bistånd och fördömer Rysslands handlingar. Bjelin ser gärna att fler företag inom affärssverige väljer att följa denna linje och att trenden med ökat stöd till Ukraina fortsätter. Detta påverkar oss alla.

Bjelin ingår i en svensk familjeägd företagsgrupp baserad i skånska Viken i Sverige med flera hypermoderna produktionsenheter i Kroatien. Företagsgruppen som Bjelin ingår i har 2 200 anställda och omsätter närmare 2 miljarder SEK. Under sin anställning i Perstorp 1977, uppfann grundarna världens första laminatgolv och på 90-talet utvecklade de innovationen “klickgolvet” som är den ledande produkten. Bjelins globala säljorganisation marknadsför den senaste gröna golvinnovationen, det härdade träet som är en ny teknologi för att tillverka tåliga och miljövänliga golv. Företagsgruppens innovation och utvecklingsföretag, Välinge Innovation, står bakom den patenterade teknologin Woodura® som används i tillverkning av de härdade trägolven. www.bjelin.se