Tiina Hämäläinen, Country Manager, Bjelin Finland.

Finland är nästa marknad för Bjelins miljövänliga golvteknologi

Bjelin utvecklar och säljer miljövänliga golv med patenterad klickgolvsteknologi globalt. Tillverkningen sker i hypermoderna produktionsenheter i Sverige. Nu bygger Bjelin en organisation i Finland med bas i Helsingfors för att introducera miljövänliga och extremt slitstarka golv på den finska marknaden.

– Vi leder utvecklingen av hållbara golv av trä. Med våra miljöinnovationer blir golven tre gånger starkare än vanliga trägolv samtidigt som vi får ut tio gånger så mycket golvyta per träd och nästan inget spill i tillverkningen, säger Johan Larsson som är sälj- & marknadsdirektör på Bjelin.

Genom systerbolaget Välinge Innovations intensiva satsningar på forskning och utveckling har Bjelins golvprodukter alltid den mest avancerade klickgolvsystemen med extremt starka och exakta fogar som gör golven enkla att installera. Bjelins patenterade härdningsprocess ger golven lång livslängd även om ytan utsätts för hög belastning. Utöver slitstyrkan är golven fukttåliga samt kräver minimalt med underhåll.

Hela Bjelins varierade golvsortiment ska finnas till försäljning i finsk bygghandel med allt från klassisk fiskbensparkett till breda lackade eller oljade ekplankor och golv i keramisk komposit.

Såsom nyutnämnd försäljnings- och landschef ska Tiina Hämäläinen leda Bjelins verksamhet i Finland. En av hennes första åtgärder blir att rekrytera medarbetare till säljorganisationen. Tiina har många års erfarenhet av golvbranschen från Upofloor Oy, Paloheimo Parquets Oy och AB Gustaf Kähr. På Upofloor och Paloheimo ansvarade hon även för flera exportmarknader. Hon kommer närmast från posten som landschef på det svenska förvaringsföretaget, Elfa.

– Bjelins moderna produkter och miljövänliga tillverkningsmetoder är helt rätt för finska golvmarknaden med kunder som ställer höga krav på både utseende, kvalitet och hållbarhet, säger Tiina Hämäläinen.

Bjelins satsning i Finland är ett led i Bjelins internationella expansionsplan med målsättningen att bli världens största och mest hållbara golvföretag.

Läs mer om Bjelins innovativa golv här www.bjelin.com

Bjelin ingår i en svensk familjeägd företagsgrupp baserad i skånska Viken i Sverige och driver verksamheter i regionerna Bjelovar, Ogulin och Otok i Kroatien. Företagsgruppen som Bjelin ingår i har 1 000 anställda och omsätter över 1,3 miljarder årligen. Golven säljs i hela Europa. I gruppen ingår även Välinge Innovation AB. Under sin anställning i Perstorp 1977, uppfann grundarna världens första laminatgolv och på 90-talet utvecklade de innovationen “klickgolvet” som är företagets signum. www.bjelin.com