– Vi satsar på att bli en av Europas största tillverkare av klickbara trämöbler och planerar för miljardomsättning i det nya affärsområdet, säger Darko Pervan grundare och VD på ägarbolaget Pervanovo.

Golvföretaget Bjelin satsar på klickmöbler

Bjelin, känt för miljövänliga och tåliga klickgolv av trä, satsar på möbler som monteras helt utan lim, spik, skruv eller andra specialverktyg med hjälp av samma patenterade klicklåsteknologi som används i golven. Med förvärvet av träförädlingsfabriken Bjelin Spacva som ligger i anslutning till Spacvaskogen i Kroatien, säkras långsiktig tillgång på ek, ask och den produktionskapacitet som krävs för produktionen av klickmöbler.

Som nyutnämnd VD för Bjelin Sweden AB, får Johan Larsson, tidigare Sälj- och Marknadschef, uppdraget att ta möbler med klickteknik till marknaden.

Bjelins tidigare VD Zoran Mihajlovic leder den nya möbelsatsningen med att utveckla sortimentet i samarbete med Välinge Innovation och Bjelin Spacva i rollen som direktör för produktledning på koncernnivå för ägarbolaget Pervanovo. I hans uppdrag ingår även att leda produktutvecklingen av Bjelins golv.

– Vi börjar med att producera massiva ekmöbler som matbord, soffbord och avställningsbord och nästa steg är en storskalig tillverkning av plana klickmöbler som köksskåp, bänkar samt förvaringsmöbler, säger Zoran Mihajlovic, Director of Product Management, Pervanovo.

Trä är den bästa råvara man kan använda i inredning ur ett hållbarhetsperspektiv samtidigt som skogen inte är en oändlig naturresurs. Vid tillverkningen av Bjelins härdade trägolv utvinns redan tio gånger mer golvyta från varje trädstam än vid traditionell produktion. Med den nya möbeltillverkningen kan Bjelin Spacva maximera resursanvändningen av råvaran. De minsta träbitarna passar utmärkt som komponenter i trästavskivor i bänkskivor, skåp och bord osv.

– Framgångarna med våra härdade trägolv visar att det finns ett väldigt sug på marknaden efter hållbar träinredning och därför tror vi på samma positiva utveckling för trämöbler som för våra golv, säger Johan Larsson, VD, Bjelin.

Försäljningen av klickmöblerna kommer främst att ske via koncernens egen e-handel på www.bjelin.se

Bjelin ingår i en svensk familjeägd företagsgrupp baserad i skånska Viken i Sverige och driver verksamheter i regionerna Bjelovar, Ogulin och Otok i Kroatien. Företagsgruppen som Bjelin ingår i har 1 000 anställda och omsätter över 1,3 miljarder årligen. Golven säljs i hela Europa. I gruppen ingår även Välinge Innovation AB. Under sin anställning i Perstorp 1977, uppfann grundarna världens första laminatgolv och på 90-talet utvecklade de innovationen “klickgolvet” som är företagets signum. www.bjelin.se