Ny Global Head of Sales för Bjelinprodukter

Ny Global Head of Sales för Bjelinprodukter

Företagsgruppen som består av Välinge Innovation och Bjelin har utsett Fredrik Alfredsson till Global Head of Sales, med ansvar för försäljningen av alla golvprodukter under varumärket Bjelin.

Fredrik kommer till Bjelin från Sveriges ledande golvdistributör SGD, där han som CEO ansvarade för att sammanföra grossistverksamheten till en grupp genom förvärv och greenfield-initiativ. Hans ledarskap resulterade i en framgångsrik multifunktionell försäljningsplattform under ett varumärke och koncernen har sedan dess vuxit och blivit den största distributören i Skandinavien.

Fredrik kommenterar sin nya roll: "Jag ser fram emot att bidra till tillväxten av varumärket Bjelin, som är känt för sin höga kvalitet. Tillgången till patenterad teknik från Välinge Innovation i kombination med tillverkning och kommersialisering av golv är unik."

Hans mål är att Bjelin ska bli en seriös och långsiktig aktör på den globala marknaden. "Varje marknad är annorlunda, så man måste anpassa sig. En långsiktig vision, och framför allt uthållighet, är nyckeln."

Bjelin erbjuder golvprodukter med fokus på innovation och hållbarhet. Företagets härdade trägolv, tillverkade med Woodura®-tekniken som utvecklats av Välinge Innovation, optimerar utvinningen av råmaterialet. Medan Välinge tillverkar dessa golv i Sverige och Kroatien, tillverkar Bjelin parkettgolv i kroatiska fabriker. Sedan början av året säljs alla golvprodukter från Välinge och Bjelin under varumärket Bjelin.

Välinges CEO och Bjelins styrelseledamot Niclas Håkansson säger: "Fredrik har en gedigen erfarenhet och är väl ansedd i branschen. Han brinner för golvindustrin och hans ledarskap kommer att vara en stor tillgång för vårt globala säljteam. Jag är övertygad om att han kommer att bidra till Bjelins vidare framgångar."

Fredrik har en lång bakgrund inom golvbranschen och har arbetat i nästan 20 år för den svenska golvleverantören Kährs, som CCO med globalt ansvar för detaljhandel och distribution, försäljningschef för Skandinavien samt VP med ansvar för supply chain vid huvudkontoret i USA, där han stöttade säljteamet.

Bjelin ingår i en svensk familjeägd företagsgrupp baserad i skånska Viken i Sverige med flera hypermoderna produktionsenheter i Kroatien. Företagsgruppen som Bjelin ingår i har 2 200 anställda och omsätter närmare 2 miljarder SEK. Under sin anställning i Perstorp 1977, uppfann grundarna världens första laminatgolv och på 90-talet utvecklade de innovationen “klickgolvet” som är den ledande produkten. Bjelins globala säljorganisation marknadsför den senaste gröna golvinnovationen, det härdade träet som är en ny teknologi för att tillverka tåliga och miljövänliga golv. Företagsgruppens innovation och utvecklingsföretag, Välinge Innovation, står bakom den patenterade teknologin Woodura® som används i tillverkning av de härdade trägolven. www.bjelin.se