Nya härdade trägolv från Bjelin

Nya härdade trägolv från Bjelin

Bjelin har lanserat ett nytt sortiment av härdade trägolv – med uppdaterade och förbättrade färger, format och teknologier. Företaget har gått in i en spännande tillväxtfas och har expanderat till nya marknader med fler produkter som kommer att lanseras under året.

Den nya serien härdat trägolv 3.0 erbjuder en uppdaterad design, borstad mattlack samt en ny lack med klassificeringen 33, vilken är idealisk för kommersiella och offentliga utrymmen. Dessa nya golv kommer också att innehålla den banbrytande teknologin, 5G® Dry™, som utvecklats internt av Bjelins systerbolag Välinge Innovation. Detta är ett vattentåligt golvlåssystem som innebär en snabb, enkel och hållbar installation med en vattentät fog.

”Vi gläder oss över att lansera vårt nya sortiment”, säger Hannes Lindblom, försäljnings- och marknadschef på Bjelin. ”Vi jobbar hela tiden med att sträva framåt och kommer att fortsätta fokusera på innovation och hållbarhet. Vi har utvecklat dessa produkter med kundernas behov i åtanke."

Nytt för härdat trä 3.0-kollektionen är också storleken på golvpanelerna. En Medium storlek kommer att släppas i april, samt Small och Large senare under året. Dessa mindre storlekar gör golvpanelerna lättare att hantera, träet som används kan maximeras och kunderna kan vara mer kreativa med sina golvmönster. De populära, befintliga XL- och XXL-storlekarna kommer att fortsätta att vara tillgängliga.

Bjelins välkända härdade trägolv produceras med den patenterade Woodura®-teknologin, som är ett högkvalitativt sätt att skapa mer hållbara trägolv. Med denna teknik kan tio gånger mer golv produceras av samma mängd virke samtidigt som dem blir upp till tre gånger starkare än traditionella trägolv. Det är en vinst för kunden och miljön.

Bjelin ser fram emot att dela med sig av fler nyheter när företaget fortsätter att växa.

Bjelin ingår i en svensk familjeägd företagsgrupp baserad i skånska Viken i Sverige med flera hypermoderna produktionsenheter i Kroatien. Företagsgruppen som Bjelin ingår i har 2 200 anställda och omsätter närmare 2 miljarder SEK. Under sin anställning i Perstorp 1977, uppfann grundarna världens första laminatgolv och på 90-talet utvecklade de innovationen “klickgolvet” som är den ledande produkten. Bjelins globala säljorganisation marknadsför den senaste gröna golvinnovationen, det härdade träet som är en ny teknologi för att tillverka tåliga och miljövänliga golv. Företagsgruppens innovation och utvecklingsföretag, Välinge Innovation, står bakom den patenterade teknologin Woodura® som används i tillverkning av de härdade trägolven. www.bjelin.se