Premiärvisning Bjoorn Woodfiber – laminatgolvets ersättare är här!

Premiärvisning Bjoorn Woodfiber – laminatgolvets ersättare är här!

Bjoorn Woodfiber – laminatgolvets ersättare är här!

På Möbelmässan Stockholm Furniture & Light Fair 2016 lanseras det nya svenskutvecklade träfibergolvet Bjoorn Woodfiber, en teknologi med samma stora marknadspotential som laminatgolvet förutspåddes vid introduktionen 1977.

Bjoorn Woodfiber är ett revolutionerande träfibergolv där översta lagret av träfibrer har förstärkts med keramiska partiklar. Det ger den råa träkänslan och samtidigt den tuffa kvaliteten hos ett stengolv. Därför passar golvet såväl i finrummet som i groventrén och är också tillräckligt slittåligt för offentlig miljö och butiksinredningar.

Bjoorn har valt att arbeta med den internationellt erkända formgivaren Marie-Louise Hellgren som har en lång rad designsuccéer bakom sig. Premiärkollektionen av Bjoorn Woodfiber i klassiskt fiskbensmönster och transparent färgskala visas på Stockholm Furniture and Light Fair i Bjoorns monter A42:12.

- Materialet är i sig enormt tåligt samtidigt som det har en vacker organisk kvalitet som är en fröjd att arbeta med. Fiskbensmönstret signalerar det tidlösa och färgskalan ger den en självklar plats i temporära inredningar”, säger Marie-Louise Hellgren.

Bjoorn är ett svenskt innovativt golvföretag, grundat av samma personer som uppfann klickgolvsteknologin 1993. En av dem, Darko Perván, utvecklade också laminatgolvet på industriföretaget Perstorp. Laminatgolv är idag en internationell miljardindustri. Det nya golvmaterialet woodfiber är framtaget av samma upphovsman, Darko Perván. Det nya golvmaterialet har en högre slitstyrka än det äldre laminatgolvet och den inbyggda patenterade klickgolvsteknologin.

- Den nya träfibertekniken kommer på nytt att stöpa om golvbranschen och Bjoorn Woodfiber tar vid där laminatgolvsmarknaden mattas av” säger Darko Perván, koncernchef på Välinge.

Välkommen på premiärvisning av den nya kollektionen Bjoorn Woodfiber på Möbelmässan 2016. Bjoorn, monter A42:12. Golv från Bjoorn exponeras även i Asplunds monter B01:10, Astrids monter A05:28 och Martelas monter A31:18.

För ytterligare information kontakta:

Presskontakt: Jenny Öijermark, JOI communication, jenny.oijermark@joi.se eller + 46 (0)707 340 804

Produktchef: Marie Nordengren, Bjoorn, marie.nordengren@bjoorn.com eller +46 (0) 70 623 78 52

OM MARIE-LOUISE HELLGREN

Marie-Louise Hellgren har dedikerat sin designgärning till att formge föremål som människor brukar i sin vardag. Idag arbetar Marie-Louise Hellgren i frontlinjen av upcycling-rörelsen i Sverige. Hennes första internationella genombrott kom på tidigt 90-tal med bland annat ”bäst-säljaren” kaffekoppen Collection för Höganäs. Marie-Louise Hellgrens populära och varierande formgivning finns i många, om inte de flesta svenska hem idag. Hennes design älskas över hela världen och hon har sålt i miljontals exemplar i Skandinavien, Japan och USA. www.marielouisehellgren.com