Henrik Ottesen, Country Manager, Bjelin Denmark

Skånskt golvimperium expanderar in i Danmark

Företagsgruppen där Bjelin ingår omsätter 1,3 miljarder kronor årligen på försäljning av golv och utlicensiering av egen världsledande golvteknik. Nu öppnar Bjelin försäljningskontor i Köpenhamn för att introducera miljövänliga och extremt slitstarka golv av härdat trä och keramisk komposit på den danska marknaden.

Golven produceras på andra sidan sundet i en nybyggd hypermodern fabrik i närheten av systerföretaget, Välinge Innovation, i skånska Viken. Välinge Innovation var först med laminatgolv och har världspatent på klickgolvsteknologin. Bjelins golvprodukter har alltid de senaste och mest avancerade klickgolvssystemen med extremt starka och exakta fogar som gör golven lätta att installera.

Härdat trä är den senaste i raden av miljöinnovationer. Härdningsprocessen som gör golvytan tre gånger tåligare än ett vanligt trägolv är mycket resurssnål och miljövänlig. Den hårdgjorda ytan har helt unika egenskaper som ger golven en lång livslängd trots hög belastning. Utöver slitstyrkan har de också en oöverträffad motståndskraft mot fuktpåverkan samt kräver minimalt med underhåll.

– Trenden går mot att de offentliga rummen blir mer allt mer hemlika. Nu vill man inreda med miljövänliga vackra trägolv även på kontor, i butiker och restauranger vilket ställer stora krav på slitstyrkan men även på hållbarheten ur miljöperspektivet. Därför ser vi en stor marknadspotential för Bjelins golv, säger Johan Larsson som är sälj- & marknadsdirektör på Bjelin.

Nu lanseras hela Bjelins golvsortiment i Danmark med allt från klassisk fiskbensparkett till breda rustika, lackade eller oljade ekplankor och golv i keramisk komposit. Såsom nyutnämnd försäljningschef kommer Henrik Ottesen att leda Bjelins etablering i Danmark. Han kommer närmast från posten som affärsutvecklingschef på Hørning Parke. Han har över 28 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring av trägolv i Skandinavien.

– Det är med glädje och stolthet som jag introducerar Bjelins förstklassiga golvprodukter i Danmark, säger Henrik Ottesen. En av mina första åtgärder blir att rekrytera medarbetare till säljorganisationen.

Nästa år öppnar Bjelin ett stort showroom i Helsingborg som just nu är under uppförande. Dit är både svenska och danska golvspekulanter välkomna att se, känna och uppleva Bjelins innovativa och hållbara golv på plats.

Bjelins satsning i Danmark är ett led i Bjelins internationella expansionsplan med målsättningen att bli världens största och mest hållbara golvföretag.

Läs mer om Bjelins innovativa golv här www.bjelin.com

För ytterligare information och pressbilder www.mynewsdesk.com/se/bjelin eller kontakta:

Henrik Ottesen, Country Manager, Bjelin Danmark. Telefon: +45 40 14 19 94, E-post: henrik.ottesen@bjelin.com

Johan Larsson, sälj & marknadsdirektör, Bjelin. Telefon: +46 (0)707 99 66 02 E-post: johan.larsson@bjelin.com

Bjelin ingår i en svensk familjeägd företagsgrupp baserad i skånska Viken i Sverige och driver verksamheter i regionerna Bjelovar, Ogulin och Otok i Kroatien. Företagsgruppen som Bjelin ingår i har 1 000 anställda och omsätter över 1,3 miljarder årligen. Golven säljs i hela Europa. I gruppen ingår även Välinge Innovation AB. Under sin anställning i Perstorp 1977, uppfann grundarna världens första laminatgolv och på 90-talet utvecklade de innovationen “klickgolvet” som är företagets signum. www.bjelin.com