Fukttåligt härdat trägolv i XXL-format från Bjelin.

Vattentåliga härdade trägolv från Bjelin ger nya inredningsmöjligheter

Golvföretaget Bjelin presenterar nu unika uppdateringar på sina efterfrågade härdade trägolv, som på kort tid blivit en världssuccé.

De tåliga golvplankorna i XXL-format har bestyckats med ett nytt revolutionerande klicklås som är en uppdatering av det klassiska 5G®-klicklåset, uppfunnet av Bjelins systerföretag Välinge Innovation. Det nya fukttåliga klicklåset 5G® Dry™ förhindrar att fukt tränger ner i undergolvet och minimerar risken för fuktskador. Det nya klicklåset i kombination med den patenterade Woodura®-teknologin som går under produktnamnet Härdat Trä, garanterar nu både oslagbar slaghållfasthet och vattentålighet för ett trägolv.

Utöver dessa egenskaper har också toppskiktet på golvplankorna uppdaterats med en tåligare lack där även träets naturliga ådring borstats fram. Resultatet är, förutom att golven får en mer fukttålig yta även större träkänsla som påminner mycket om känslan hos ett naturoljat trägolv, fast med mattlackens fördelar som högre slitstyrka och enklare underhåll.

Världsnyheten Härdat Trä 3.0 lanseras nu på hemmamarknaden Sverige på Bjelin.se och inom kort även globalt.

– Vi är väldigt stolta över den här produktutvecklingen som kombinerar våra bästa teknologier. Vi som första golvföretag i världen kan nu erbjuda ett fukttåligt trägolv som varken behöver lim eller extra tätning vid installation till våra kunder säger Darko Pervan, CEO, Bjelin Sweden AB

Produktutvecklingen är ett resultat av stark efterfrågan på trägolv som är tåligare och fuktsäkrare än konventionella parkettgolv och som därför kan installeras i lokaler med hög gångtrafik och slitage som kök, restauranger och det aktiva hemmet. Breda plankgolv har länge varit populärt inslag i den moderna inredningen och syns mer och mer tack vare Bjelins prisvärda, hållbara och vackra härdade trägolv.

Bjelins golv av härdat trä är ett bra miljöval då råvaran kommer från FSC-certifierad skog. Skog är visserligen en förnybar resurs men den är inte oändlig. Eftersom tillgången på högkvalitativ ek är begränsad har Bjelin infört en unik process som utvinner mer golvyta per ekstam än ett vanligt parkettgolv.

Ytskikten i Bjelins härdade trägolv är extra starka genom den patenterade härdningsprocessen som går under namnet Woodura®, och har utvecklats av Bjelins systerbolag Välinge Innovation. Bjelins golv har alltid den senaste limfria klickgolvsteknologin, också den patenterad av Välinge Innovation.

Bjelin ingår i en svensk familjeägd företagsgrupp baserad i skånska Viken i Sverige med flera hypermoderna produktionsenheter i Kroatien. Företagsgruppen som Bjelin ingår i har 2 200 anställda och omsätter närmare 2 miljarder SEK. Under sin anställning i Perstorp 1977, uppfann grundarna världens första laminatgolv och på 90-talet utvecklade de innovationen “klickgolvet” som är den ledande produkten. Bjelins globala säljorganisation marknadsför den senaste gröna golvinnovationen, det härdade träet som är en ny teknologi för att tillverka tåliga och miljövänliga golv. Företagsgruppens innovation och utvecklingsföretag, Välinge Innovation, står bakom den patenterade teknologin Woodura® som används i tillverkning av de härdade trägolven. www.bjelin.se