Nu öppnar Umeås nya hotell U&Me: En nytänkande designdröm där gästen styr

Nu öppnar Umeås nya hotell U&Me: En nytänkande designdröm där gästen styr

Bo kompakt på 9 kvm eller i sviten. Eller rent av utanför hotellet? På obemannade U&Me skräddarsyr gästen sin hotellupplevelse med allt från paltkoma, skoterturer och norrsken eller till att helt enkelt lämna hotellet för att istället övernatta i ett U&Me-tält.

Den 8 september öppnar U&Me, ett nytt hotell mitt i centrala Umeå. Hotellet, vars arkitektur påminner om en björkstam, ligger på våningarna 6-13 i Umeås nya kulturarena Väven. I rummen är sängarna vända mot utsikten, antingen över Umeälven eller mot Umeå. U&Me är ritat av den prisbelönta arkitektbyrån Snøhetta. Bakom hotellets koncept och inredningsdesign står arkitekt- och designbyrån Stylt Trampoli.

På U&Me formar gästen helt och hållet sin egna upplevelse, hotellet är helt obemannat och webbaserat. Reception saknas och in- och utcheckningen sköts med hjälp av incheckningsdiskar, precis som på flyget. Inför och under resan skräddarsyr gästen själv sin hotellupplevelse utifrån önskemål, behov och plånbok – allt genom webbsidan. Man kan antingen välja att endast boka själva övernattningen, det vill säga hotellsängen, eller så adderar man på upplevelser som till exempelvis gitarrlektion på rummet, paltkoma, vattenskidåkning på Umeälven eller något helt annat.

– Vi har försökt tänka nytt, att ifrågasätta allt när vi skapat U&Me. Hotellet ligger precis mitt i Umeå och vi vill få våra gäster att uppleva så mycket som möjligt av vår stad, säger hotelldirektören Anna Gemrud Mörner. Men likväl som man kan göra tillval så kan gästen också välja bort det mesta, till och med hotellrummet. Vill man hellre övernatta i ett U&Me-tält så ordnar vi självklart det.

Läget, mitt i kulturarenan Väven, gör att hotellets gäster har tillgång till Umeås kreativitet, kultur och kunnande. I slutet av november öppnar Väven med Umeås nya stadsbibliotek, filmsalar, skaparverkstäder, konstutställningar och mycket mer. Dessutom finns det gott om plats för möten, konferens, kongress och utbildning med kapacitet för upp till 500 personer.

Small eller XL?
Hotellets 162 rum, fördelade på våning 6-13 i den högsta delen Väven, spänner från smarta kompaktrum till rymliga juniorsviter. Small är det minsta och mest prisvärda rummet, men med samma design, bekvämligheter och vy som övriga rum. Juniorsviterna XL har lite mer av det mesta och ligger på översta våningen med en hisnande utsikt.

Prisbelönta arkitekter
Byggnaden, som är ett spännande tillskott till Umeås stadsbild, är ritad av den mångfaldigt prisbelönta arkitektbyrån Snøhetta och arkitekt- och designbyrån Stylt Trampoli står bakom koncept och inredningsdesign. Den uppseendeväckande arkitekturen påminner om en björkstam som reser sig upp över Umeå.

Privatägt
U&Me är privatägt och ingår i Worldhotels som är en världsomfattande kedja med några av världens mest unika fristående hotell. Ägare till U&Me är Fort Knox Förvaring AB som även är huvudägare i det lokala fastighetsbolaget Balticgruppen. Fort Knox äger också det intilliggande Stora Hotellet, restaurangerna Gotthards krog och Sävargården samt Kulturbageriet.

Drömnatten
I samband med invigningen har den som är nyfiken på hotellet chans att få sin drömnatt på U&Me förverkligad. Genom att dela med sig att sina önskningar på dromnatten.umehotel.se kan man få chansen att vinna sin drömnatt.

Balticgruppen äger, utvecklar och förvaltar fastigheter i Umeå sedan 1987. Affärsidén är att identifiera intressanta objekt och utveckla koncept, lokallösningar och miljöer som redan från start svarar mot hyresgästernas behov. Lika viktigt är att konceptlösningen stödjer hyresgästernas och närsamhällets fortsatta utveckling. Det är också förutsättningen för Balticgruppens egen utveckling.