Bliwa stödjer hjärtexperters manifest för att rädda 750 liv per år

Häromdagen lanserade några av Sveriges mest framstående läkare, forskare och aktörer inom området hjärthälsa ett manifest som, om det genomförs, kan rädda ytterligare 750 liv varje år. Detta är ett arbete vi på Bliwa stödjer helhjärtat genom bidrag till forskning och genom hjärtsäkring av arbetsplatser. Manifestet består av sju punkter. Bliwa arbetar idag aktivt med tre av dem:

Alla ska kunna utföra hjärt- och lungräddning

Alla elever på högstadiet och alla anställda på en arbetsplats bör utbildas i HLR.

Här drar Bliwa sitt strå till stacken genom att erbjuda kunder, samarbetspartners och personal utbildning i hjärt-lungräddning.

Storskalig spridning av hjärtstartare till allmänheten

Spridning av hjärtstartare till allmänheten kan ske genom lokala initiativ och genom lagstiftning om krav på hjärtstartare på offentliga platser samt genom en ökad/rutinmässig inrapportering till det nationella hjärtstartarregistret, www.hjärtstartarregistret.se.

Bliwa erbjuder kunder rabatterade hjärtstartare och skänker även hjärtstartare till arbetsplatser runt om i landet. Alltid med en uppmaning om registrering i hjärtstartarregistret.

Fortsatt forskning

Det pågår nu ett flertal större vetenskapliga projekt som bland annat studerar möjligheten till rekrytering av livräddare via positionering av mobiltelefoner (SMSlivräddare.se), kylbehandling i ambulansen och nyttan av mekaniska hjärtkompressioner. De vetenskapliga anslagen för hjärtstoppsforskning är i dag otillräckliga i förhållande till behovet och behöver ökas markant.

Bliwa stödjer Hjärt-Lungfondens forskning. Hjärt-Lungfonden finansierar idag huvuddelen av den oberoende forskningen inom hjärt-, kärl- och lungmedicin i Sverige, inte staten som man kanske skulle kunna tro.

Bliwastipendiet 2010 gick till Jacob Hollenberg, hjärtläkare och en av författarna till manifestet, för arbetet med att koppla samman SMSlivräddare med hjärtstartarregistret.

Manifestets övriga fyra punkter:

• Fler ambulanser
  • Nationell spridning av hjärtstartare till räddningstjänst och polis
  • Förändring av lagstiftning
  • Ökad kompetens och resurser vid omhändertagande på sjukhus

Läs manifestet i sin helhet på DN Debatt: www.dn.se/debatt/750-svenskar-dor-i-onodan-efter-plotsliga-hjartstopp.

Hjälp till att rädda 750 personer per år

Alla kan göra något för att hjälpa till att genomföra manifestet och rädda ytterligare 750 personer per år:

• Som företagskund i Bliwa kan du utnyttja vårt erbjudande om rabatterade hjärtstartare och utbildning i hjärt-lungräddning till er arbetsplats.
  • Som privatperson kan du lära dig hjärt-lungräddning.
  • Bor du i Stockholm kan du därefter anmäla dig som SMSlivräddare, www.smslivraddare.se. Projektet kommer snart att utvidgas till andra delar av landet.
  • Stöd gärna Hjärt-Lungfondens forskning med en gåva.

• Friskvård

• dhlr