Mobilen hjärtats nya livboj – Bliwastipendiet till forskningsprojekt om teknik som räddar liv

Ett världsunikt svenskt projekt tilldelas idag årets Bliwastipendium. Jacob Hollenberg, medicine doktor, ska tillsammans med forskningsgruppen kring hjärtstopp på Södersjukhuset, genom sitt projekt öka överlevnaden vid plötsligt hjärtstopp. Via mobiltelefon samordnas hjärt- lungräddningsutbildade personer med ett nationellt register för hjärtstartare. På så sätt kortas tiden från larm till insats.

När ett larm om misstänkt plötsligt hjärtstopp kommer in till SOS Alarm skickas omgående en ambulans till den drabbade. Vid plötsligt hjärtstopp är varje minut i väntan på hjälp skillnaden mellan liv och död. I trafikinfarktens centrala Stockholm tar det idag till exempel två minuter längre för ambulansen att komma fram till rätt adress än det gjorde 2002 och inget tyder på att denna tid kommer att kunna bli kortare. För att kunna rädda fler liv blir det därför allt viktigare att människor i närheten av en olycksplats kan gå in och agera vid ett hjärtstopp. Jacob Hollenberg och hans forskningskollegors världsunika projekt är det första i sitt slag för att via mobil positionering snabbt hitta den hjälpen.

I dagsläget är över 2 miljoner personer i Sverige utbildade i hjärt-lungräddning. Därtill finns 1 659 registrerade hjärtstartare tillgängliga för allmänheten runt om i landet. En samordning av dessa tillgångar är en viktig nyckel till ökad överlevnad. Idag finns redan en särskild mobiltjänst i bruk i Stockholm, SMS-livräddare. När någon ringer SOS Alarm om förmodat hjärtstopp skickas en förfrågan ut till dem som aktivt anmält sig som SMS-livräddare. Alla som befinner sig inom en viss radie från olycksplatsen får ett meddelande i sin mobil med besked om var den drabbade finns. Livräddare anslutna till tjänsten kan då bege sig till den drabbade för att utföra hjärt- lungräddning. Forskarna på Södersjukhuset, som står bakom det världsunika projektet som idag får Bliwastipendiet, hoppas nu kunna öka överlevnaden genom att SMS-livräddare också ska få information om var närmaste hjärtstartare finns.

- Jacob Hollenberg får tillsammans med sina forskningskollegor årets Bliwastipendium för att vi tror att kunskaperna som genereras i deras projekt kan få stor betydelse både för förbättrad överlevnad och att de överlevande i större utsträckning kan återgå till sitt normala liv. Projektet är innovativt och omfattar både forskning och utveckling samt ett spännande sätt att använda teknik i hälsans tjänst, säger Carina Lindström, sekreterare i Bliwa Stiftelsen.

Bliwastipendiet på 500 000 kronor delas ut på Bliwadagen på Grand Hotel i Stockholm onsdagen den 27/10 klockan 13.30-14.30. Pengarna ska användas för att vidareutveckla och länka samman projektet SMS-livräddare med hjärtstartarregistret. Projektet inkluderar även hjärtstopp i hemmet, som tidigare ansetts omöjligt att nå för publika hjärtstartare. Satsningen omfattar också en omfattande vetenskaplig utvärdering av projektet.

För mer information kontakta:

Carina Lindström, sekreterare Bliwa Stiftelsen, 070-598 71 85

Jacob Hollenberg, medicine doktor, Södersjukhuset, 070-413 34 42

Bliwastipendiet delas ut varje år till forskare eller praktiker som genomför målinriktade forsknings- eller utbildningsinsatser inom förebyggande eller rehabiliterande hälsoarbete. Stipendiet är i år 500 000 kronor och delas ut av Bliwa Stiftelsen som grundades 2002 av Bliwa Livförsäkring.

Läs mer på:
www.bliwastiftelsen.se/bliwastipendiet