H.M. Drottningen, Foto: Yanan Li, Copyright: Kungl. Hovstaterna

H.M. Drottningen åtar sig beskyddarskap för Blomsterfondens 100-årsjubileum

Blomsterfonden har den stora glädjen att meddela att H.M. Drottningen åtar sig beskyddarskapet för Blomsterfondens 100-årsjubileum. Firandet avslutas med invigningen av Drottning Silvias Jubileumsstig i Liseberg, Älvsjö i maj 2022.

Blomsterfonden har under jubileumsåret valt att satsa på att utveckla och förbättra våra utemiljöer med fler stimulerande mötesplatser i form av vackra rabatter, odlingsplatser och bättre möjligheter för minnesträning för våra demensboende med hjälp av dofter och andra sinnen. Drottning Silvias engagemang för äldre och demensvård gör hennes beskyddarskap ännu mer uppskattat.

När Blomsterfondens nya seniorboende i Liseberg, Älvsjö, invigdes 1958 var det drottning Louise som åtagit sig uppgiften som beskyddare. När Blomsterfonden sedan firade sitt 40-årsjubileum 1961 återvände drottning Louise till Liseberg. Denna gång för att plantera ett vårdträd, en ek som idag efter 60 år har vuxit sig stor och ståtlig och kommer att vara en del av den nya jubileumsstigen.

- Det är med stor glädje Blomsterfonden mottagit besked om att H.M. Drottningen åtar sig beskyddarskapet för föreningens 100-årsjubileum samt vill ge sitt namn åt Blomsterfondens jubileumsstig, säger Blomsterfondens ordförande, Ewa Samuelsson.

- H.M. Drottningens engagemang för de äldre knyter samman kungahusets historia av delaktighet på ett fint sätt och gör att vi känner oss stärkta i vårt arbete för hem och vård för äldre de kommande 100 åren, säger Blomsterfondens Vd, Ulf Thörnevik.

Drottning Silvias Jubileumsstig är skapad av landskapsarkitekt Mona Wembling, som även designat jubileumsträdgården i Sofiero som invigdes 2016. Invigning av jubileumsstigen kommer att avsluta Blomsterfondens 100-årsjubileum i slutet av maj 2022.