4 tips för att lyckas med studentfesten!

4 tips för att lyckas med studentfesten!

Studenten markerar slutet på skoltiden och början på en ny och spännande fas i livet. Detta ska givetvis firas med pompa och ståt i form av ett riktigt minnesvärt studentfirande! Här kommer därför fyra tips för att lyckas med studentfesten!

1) Ha studentfesten utomhus
Utnyttja att sommaren äntligen börjat och satsa på en studentmottagning utomhus. Detta ger oftast mer utrymme än inomhus vilket är uppskattat när man ska ha många gäster. Dessutom bidrar den friska luften och det (förhoppningsvis) fina vädret till en avslappnad och trevlig stämning.

Då det svenska vädret inte är så solsäkert är det klokt att hålla festen på en plats med väderskydd, som exempelvis under en markis, ett terrasstak eller ett partytält. På så vis kan du skapa en utomhusmiljö som funkar oavsett väderförhållanden.

2) Pynta med studentdekor
Studentdekor sätter stämningen på festen. Pynta med ballonger, flaggor, serpentiner och girlanger i vitt, blått och gult och låt dukningen följa samma tema. Komplettera med härlig grönska som björkris och vackra blommor och glöm inte bort ljusslingor och ljuslyktor för att säkerställa en mysig kvällsatmosfär.

3) Bjud på grillat!
Grillning är perfekt för utomhusstudentfesten. Genom att preppa mycket av maten i förväg och grilla en del av menyn slipper värdarna att spendera värdefull tid i köket och kan istället njuta med de andra gästerna.

Där finns också gott om goda, enkla och ekonomiska grillalternativ som passar att bjuda en större grupp människor på. Grillspett är lätt att förbereda och kan varieras på många olika sätt vad gäller protein och grönsaker. Likaså gäller hamburgare och korv med bröd. Man kan också grilla upp stora bitar färdigmarinerad kyckling, fläskfilé eller flankstek. Komplettera med fräscha och matiga röror och sallader som exempelvis pastasallad, potatissallad och coleslaw.

Använder du en gasolgrill får du stor grillyta att jobba med och kan enkelt kontrollera värmen för de olika grillzonerna.

Ett annat trevligt alternativ är att laga all mat på en stor stekhäll. En stekhäll är ett fantastiskt utekök att ha i trädgården och blir snabbt en naturlig samlingspunkt för gästerna.

4) Använd en terrassvärmare
Ibland kan sommarkvällarna bli lite kyliga. Förse därför dina gäster med en terrassvärmare som kan värma upp utrymmet ordentligt om behov uppstår. En terrassvärmare som drivs av gasol ger kraftfull värme och kan med fördel placeras under ett förtält förutsatt att där är minst 100 cm avstånd mellan värmaren och tältets tak och väggar (samt andra brännbara material).

Komplettera med tända ljus och gosiga filtar för en extra mysig känsla.