Så tänder du en eldkorg - steg för steg!

Så tänder du en eldkorg - steg för steg!

En eldkorg skapar underbar atmosfär och värme under kyliga kvällar och är ett perfekt komplement till uteplatsen. Men som med alltid när man handskas med eld är säkerheten A och O. I denna guide visar vi hur du tänder en eldkorg steg för steg på ett säkert sätt.

FÖRBEREDELSER
1) Placera eldkorgen på en säker plats

Se till att eldkorgen är placerad på en säker och vindstilla plats och att där inte finns något lättantändligt material, exempelvis staket, buskar eller träd, i närheten.

2) Se till att eldkorgen står stabilt

Se till att eldkorgen står stabilt på en platt yta samt är upprest en bit över marken för att skydda gräsmattan eller altanen från skador (detta är oftast redan inbyggt i eldkorgen, exempelvis i form av stativ och ben).

3) Ha utsläckningsmedel nära till hands

När man har igång en levande eld är det alltid rekommenderat att ha en brandfilt, brandsläckare eller hink med vatten nära till hands så att man snabbt kan släcka elden vid behov.

4) Följ eventuella eldningsförbud

Kolla upp så att det inte finns rådande eldningsförbud eller andra begränsningar som kan påverka dina möjligheter till att tända en öppen brasa.

TÄNDA ELDKORGEN
1) Lägg i tändkuber eller tändblock

Placera det tändningsmaterial som du har valt i botten av eldkorgen (vi rekommenderar tändkuber eller tändblock).

2) Stapla små vedbitar

Stapla små bitar torr ved (ca 8-10 stycken) över tändningsmaterialet. Tänk på att placera dem med lite mellanrum för att tillåta bra luftflöde och lättare kunna tända på.

3) Tänd på

Tänd på tändningsmaterialet med hjälp av en lång tändare eller tändstickor.

4) Lägg på större bitar ved

Lägg på större bitar ved (ca 5-6 stycken) över elden när det har börjat brinna jämnt. Tänk åter igen på att lämna tillräckligt med mellanrum mellan vedbitarna så att elden kan fortsätta få syre.

5) Fyll på med jämna mellanrum

Fyll regelbundet på med mer ved (1-2 stycken) där det glöder mindre för att bibehålla elden.

6) Håll koll på elden

Håll koll på elden och lämna aldrig eldstaden utan uppsikt.

För att släcka elden och hantera askan kan du ta en titt på resten av vår guide. Om du är sugen på en egen eldskål kan du kolla in Bluegaz eldkorgar.