Så preppar du grillen inför säsong!

Så preppar du grillen inför säsong!

Nu närmar sig grillsäsongen med storsteg, därför kommer några enkla saker du ska tänka på när du förbereder grillen för att få den så grillredo som möjligt.

1) Undersök grillen
Om din grill inte har använts på flera månader är det bra att undersöka den ordentligt och åtgärda eventuella problem som kan ha uppstått under vintern. Detta inkluderar saker som att:
· Kolla efter kryp eller gnagare som kan gömma sig i grillens små utrymmen.
· Kontrollera grillen efter rost.
· Kontrollera att samtliga grillkomponenter ser intakta ut och att inga externa skador har uppstått.
· För dig med gasolgrill: Kontrollera slangen efter gasläckor. Detta gör du bäst genom att applicera en såpalösning på slang och gasolkopplingar, det så kallade såptestet.

2) Sätt tillbaka delar
Tänk på att sätta tillbaka eventuella grillkomponenter som du plockade bort vid undanställningen av grillen inför vintern. Exempelvis kanske du plastade in brännarna på gasolgrillen för att undvika kryp eller plockade ut batteriet för att undvika rost.

3) Vårstäda grillen
Se till att ge grillen en grundlig rengöring av samtliga grillkomponenter, insida och utsida. Torka noga av och olja därefter in grillgallret och andra rostfria ytor för att skydda mot rost. Kolla gärna in våra tips här på hur du rengör grillen.

4) Kontrollera bränsle
Kontrollera alltid att du har tillräckligt med bränsle innan du sätter igång grillandet.

5) Uppgradera dina grillverktyg
Om dina grillverktyg börjar bli gamla eller har legat ute under vintern tillsammans med din grill kan det vara så dags uppgradera. Kolla in våra grillverktyg och grillutensilier.

Så där, nu är din grill redo för ännu en härlig grillsäsong!