Grillar på Cone Kolgrill.

Tips på hur du kan grilla mer miljövänligt!

Det finns flera saker du kan göra för att grilla miljövänligt. Nedan har vi listat några av våra bästa tips. Läs hela artikeln här.

1. Tänd grillen med miljövänliga metoder
Undvik engångsgrillen så mycket du kan då detta är en direkt miljöbov. Aluminiumformen i engångsgrillar innehåller oftast paraffin vilket är en fossil produkt som bildar växthusgasen koldioxid när den förbränns. Undvik även tändvätska till max då detta också innehåller paraffin samt kan vara brandfarligt.

Använd istället en skorstenständare (eller tändrör som det också kallas). En skorstenständare är ett miljövänligt och smidigt sätt att tända grillen på och kan användas tillsammans med t.ex. miljömärkt tändpapper med stearin eller tändkuber. Tänk även på att välja miljömärkt grillkol som är märkt med “Bra miljöval”, “FSC” och/eller “SIS” vilka utgår från olika krav på miljövänlighet.

2. Reflektera över vad du lägger på grillen
Försök även minimera mängden kött du grillar. Då bidrar du till att minska de utsläpp av växthusgaser som skapas vid köttproduktion. Det finns massor av goda vegetariska alternativ att grilla såsom t.ex. olika grönsaker, halloumi eller portobello. Om du kan, försök även välja ekologisk och närodlad mat.

3. Ta hand om din grill
Genom att ta hand om din grill och försöka bibehålla dess kvalitet kan du också bidra positivt till miljön. Detta eftersom du då inte behöver byta grill lika ofta. Detta förutsätter dock att grillen du har köpt är av hög kvalitet så att den är enkel att underhålla.

Saker du kan göra för att förlänga din grills livstid är t.ex. att rengöra grillen regelbundet och lägga på ett grillöverdrag när den inte används. Om du skulle märka att någonting på din grill inte fungerar som den ska, kolla ifall där finns möjlighet att köpa till reservdelar före du köper en helt ny grill. Många gånger är det kanske bara en viss del som behöver bytas ut.

Skulle det ändå vara så att du måste göra dig av med din grill eller delar av den, tänk på att följa de regler för källsortering som gäller på just din specifika återvinningscentral.