Elcertifikatrapport - politik, analyser, priser och intervjuer

Då var det dags igen för en rykande färsk elcertifikatrapport från oss på Bodecker Partners. Svenska skatteförändringar, klimatpolitik, regeringsförhandlingar i Tyskland, prisgolv på utsläppsrätter i Holland och världens största vindkraftsturbin i lego är några av de nyheter vi tar upp. Vad tror analytiker på t.ex. NVE, Thema, Kinect, SKM och Nena om priserna på el och elcertifikat – är botten nådd? Och självklart nya investeringar och statistik, ”Målet till 2020 överskrids med minst 7 TWh”, samt våra egna tankar om elcertifikatens framtid.

Intervjuer med Örsted och SEB – havsbaserad vind och möjligheter i Norden

Missa heller inte våra två intervjuer, denna gång med Fredrik Andrén-Sandberg på Örsted (f.d. Dong Energy) samt Carin Frost, Thomas Kruse och Niklas Nordenswan på SEB. De berättar om sina erfarenheter kring havsbaserad vind. Lönsamhet, risker och påverkan av stödsystem – och vad krävs för att få igång utbyggnaden i Sverige?

Vi bjuder även på två krönikor

The wrath of Rascar Capac – om Tintin och solenergi, av Fredrik Bodecker

Vind 2017 – en positiv konferens med fokus på nya samarbeten och affärsmodeller, av Mia Bodin.

LADDA NER RAPPORTEN HÄR

Sista kostnadsfria rapporten

Detta blir den sista kostnadsfria elcertifikatrapporten. Är du intresserad av att prenumerera så kontakta mia@bodeckerpartners.com för mer information.

Trevlig läsning!

Bodecker Partners är ett oberoende partnerägt bolag verksamt inom rådgivning, analys och förvaltning av energiprisrisker. Vi hanterar prisrisker kring vindkraft, solkraft, kraftvärme, fjärrvärme, biobränsle och gas.

Bodecker Partners är en leverantör av skräddarsydda lösningar och vår metod är att arbeta nära och engagerat med ett större fokus på ett färre antal kunder.