SM-veckan 2017, Söderhamn, Dag 3.

SM-veckan vinter 2024 till Luleå och Boden

Luleå och Boden får en ny chans att arrangera SM-veckan vinter. Nu är alla formella beslut tagna och det är nu helt klart att det blir Luleå och Boden som tillsammans ska stå värd för SM-veckan vinter 2024.

Riksidrottsförbundet och Sveriges Television, som formellt fattar beslut om SM-veckans värdstäder erbjöd Luleå och Boden att på nytt ansöka om värdskapet för SM-veckan vinter 2024. Städerna skulle tillsammans ha arrangerat SM-veckan vinter 2020, men knappt två veckor innan genomförandet ställdes hastigt SM-veckan in på grund av coronapandemin. Nu är alla formella beslut tagna och parterna är överens.

- Med tanke på det sätt vi så hastigt tvingades ställa in förra året precis i början av pandemin är vi väldigt glada över att Luleå och Boden återigen tar sig an värdskapet för SM-veckan. Vi vet sedan tidigare att Luleå och Boden har mycket goda förutsättningar att arrangera en SM-vecka med allt vad det innebär, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

- Allt var klappat och klart för en riktigt bra vintervecka förra året. Det var en chockartad upplevelse att tvingas ställa in i sista stund. Men nu kommer vi att kunna dra nytta av erfarenheterna från det förberedelsearbete vi gjorde 2019/20, vilket borgar för att SM-veckan kommer att nå nya höjder uppe i Luleå och Boden, säger Ulf Nilsson SVT:s projektledare för SM-veckan.

I Luleå och Boden ser man fram emot att på nytt samarbeta och arrangera SM-veckan.

- Vi var ju redo att starta igång SM-veckan 2020, när corona satte stopp för det förra året. Det är nu extra roligt att få ladda upp igen och vi ser fram emot att få arrangera SM-veckan i Luleå-Boden 2024 i stället, säger Carina Sammeli, kommunalråd i Luleå

- Vi i Boden och Luleå kommer att göra SM-veckan till en rejäl folkfest 2024. Vi har ju redan gjort en stor del av jobbet inför 2020 som vi tar med oss så det här kommer att bli en rykande succé, säger Claes Nordmark, kommunstyrelsens ordförande (S) i Boden.

För mer information kontakta:

Per Bergljung
Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet

Ulf Nilsson
Projektledare SVT Sport

Carina Sammeli
Kommunalråd Luleå

Claes Nordmark
Kommunstyrelsens ordförande Boden

Kommande SM-veckor:

SM-veckan sommar: Halmstad

SM-veckan vinter: Piteå

SM-veckan sommar: Linköping

SM-veckan vinter: Skövde

SM-veckan sommar: Umeå

Det här är SM-veckan
SM-veckan genomförs varje år på olika orter i Sverige, vinter respektive sommar. SM-veckan är öppen för Riksidrottsförbundets medlemmar, 70 specialidrottsförbund, vilka representerar upp emot 210 idrotter. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.