Beat Diabetes - kampen för livet

Boehringer Ingelheim AB stöttar ”Beat Diabetes – Kampen för livet”: Skandinavisk satsning i samband med världsdiabetesdagen

Den 14 november uppmärksammas världsdiabetesdagen världen över. I Sverige, Danmark och Norge genomförs programsatsningen ”Beat Diabetes – Kampen för livet”. I programmet, som visas på Viaplay, TV3 och Viafree den 14 november klockan 19 – 21, tävlar tre kända svenskar, danskar och norrmän mot varandra i olika grenar för att samla in pengar till forskning och för att öka medvetenhet om sjukdomen. Bakom initiativet står Stiftelsen BEAT Diabetes, en nordisk organisation som skapats för att ta sig an kampen mot den globala diabetesutmaningen.

Programledare för ”Beat Diabetes – Kampen för livet” är Peter Jihde, Rikke Gøransson, och Iman Meskini och de tre grannländerna representeras av tre kända svenskar - Morgan Alling, Ellen Bergström och Michel Tornéus - danskar och norrmän som utmanar varandra i olika grenar för att samla in pengar till diabetesforskningen och för att öka kunskapen om diabetes typ 1 och typ 2. Det blir även artistframträdanden i programmet.

-  En viktig del i vårt arbete är att ena och förena företag, organisationer och skandinaviska diabetesförbund för att tillsammans nå det gemensamma målet – att öka kunskap och medvetenhet om diabetes typ 1 och diabetes typ 2. Tillsammans gör vi skillnad, säger Helena Kolvik, Generalsekreterare för Stiftelsen BEAT Diabetes.

Tittarna kommer även att, via personliga berättelser från personer med koppling till sjukdomen, få en inblick i hur det är att leva med eller nära diabetes.

-  Vi har ett långsiktigt engagemang i kampen mot diabetes och ser fram emot att bidra med vår del i detta viktiga arbete, säger Staffan Gustavsson, Head Market Access & Public Affairs på Boehringer Ingelheim AB. Genom BEAT Diabetes kan vi tillsammans arbeta för att sprida kunskap, minimera sjuklighet och de negativa medicinska och samhällsekonomiska följder som diabetes medför.

Idag lever drygt 500 000 svenskar med diabetes och av dessa har de flesta (>80 procent) typ 2-diabetes. (1)

Om Stiftelsen BEAT Diabetes

Stiftelsen BEAT Diabetes registrerades i början av 2020 och finansieras huvudsakligen av streamingföretaget Nordic Entertainment Group (NENT Group) och är företagets svar på den globala diabetesutmaningen. Stiftelsen samarbetar med företag, personer och organisationer inom tre områden:

-  Health Tech – att utveckla innovativa digitala lösningar för att stötta diabetespatienter och andra som är drabbade av diabetes.

-  En hälsosam livsstil – att främja en hälsosam och aktiv livsstil oberoende individuella förutsättningar och att förebygga diabetes typ 2.

-  Inkludering och välmående – att adressera stigma och exkludering kopplat till diabetes och främja psykisk hälsa hos patienter och vårdgivare.

Mer information om Stiftelsen Beat Diabetes på www.beatdiabetes.se eller @beatdiabetesfoundation på Instagram och Facebook.

Källa:

1.Diabetes i siffror, Diabetesförbundet.

För vidare information, välkommen att kontakta:

Staffan Gustavsson, Head Market Access & Public Affairs, Boehringer Ingelheim AB

Mejl: staffan.gustavsson@boehringer-ingelheim.com

Susanne E Andersson, Communications Manager, Boehringer Ingelheim AB

Mejl: susanne.andersson@boehringer-ingelheim.com

Helena Kolvik, Generalsekreterare för Stiftelsen BEAT Diabetes.

Mejl: helena.kolvik@beatdiabetes.se

I mer än 130 år har läkemedelsföretaget Boehringer Ingelheim forskat fram innovativa mediciner för både människor och djur. Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 ledande läkemedelsföretag. Huvudkontoret finns i Ingelheim, Tyskland, och det familjeägda företaget har ca 52 000 anställda som arbetar med human- och veterinärmedicin samt biofarmaceutisk kontraktstillverkning. I Sverige har Boehringer Ingelheim c:a 100 medarbetare. Socialt ansvar är viktigt för Boehringer Ingelheim och företaget arbetar med sociala projekt så som ”Making More Health”. Vi arbetar även aktivt med att minimera påverkan på miljön, både i produktionen men även för att våra produkter ska ha en så liten inverkan på miljön som möjligt.

Ytterligare information finns på hemsidan www.boehringer-ingelheim.se