Dödlig lungsjukdom kan bromsas med nytt läkemedel

Ett nytt läkemedel som kan bromsa försämringen av lungfunktionen vid idiopatisk lungfibros med över 50 procent har nu godkänts av EU:s läkemedelsmyndighet EMA. Omkring 1 500 personer i Sverige beräknas ha denna ovanliga men svåra lungsjukdom. Det finns ett stort behov av nya behandlingsmetoder där annars lungtransplantation är enda möjligheten till bot. Läkemedlet har av ansedda Cleveland Clinics placerats på listan över de tio medicinska innovationer som bedöms få störst betydelse under 2015.

Vid lungfibros uppstår en inflammation och bindväv bildas i och mellan de små lungblåsorna (alveolerna). Lungorna blir stela och blodets syresättning försämras. Oftast går det några år innan symtom som allt svårare andfåddhet gör att patienten söker vård. Sjukdomen är kronisk. Överlevnaden efter diagnos är vanligen mellan två och fem år.

Ofev (nintedanib) har tagits fram av Boehringer Ingelheim och är en så kallad tyrosinkinashämmare. Den verkar genom att rikta in sig på tillväxtfaktor-receptorer vilka sannolikt har betydelse för mekanismerna bakom idiopatisk lungfibros. Samma läkemedel, men med namnet Vargatef, är även godkänt för behandling av en särskilt typ av icke småcellig lungcancer.

EMA:s godkännande grundas på två fas III-studier (Inpulsis 1 och 21) med totalt 1 066 patienter. Drygt 600 patienter fick det nya läkemedlet Ofev och de övriga overksamt medel (placebo). För de patienter som fick nintedanib bromsades försämringen av lungfunktionen med omkring 50 procent jämfört med placebo. Även deras livskvalitet upplevdes högre. Antalet plötsliga försämringsperioder, så kallade exacerbationer, minskade med 68 procent. De vanligaste biverkningarna var mag-tarmbesvär.

Det är mycket välkommet med en ny behandling för dessa svårt sjuka patienter. Att kunna bromsa upp sjukdomens ofta snabba förlopp är givetvis viktigt, säger Magnus Sköld, professor i lungmedicin vid Karolinska institutet.

Okänd orsak

1500 till 2 000 personer i Sverige beräknas ha idiopatisk lungfibros, men mörkertalet anses stort och många har inte fått någon diagnos. Vanligen drabbas man mellan 40 och 70 års ålder och män något oftare än kvinnor. Idiopatisk innebär att sjukdomens orsak inte är känd men rökning, lungskada, ärftlighet, onormal förekomst av sura uppstötningar och kroniska virusinfektioner kan vara riskfaktorer. Allt svårare andfåddhet och torrhosta är vanliga symtom.

Ett stort problem är att sjukdomen är okänd, även bland många läkare. Det gör att de få patienter som finns riskerar att få en sen diagnos och att lungfunktionen hunnit försämras innan de diagnosticeras. Ofev har visat sig minska förlusten av lungfunktion med ungefär samma magnitud i de bägge identiska fas III-studierna vilket styrker att läkemedlet verkligen har en bromsande effekt, säger Magnus Sköld.

Källa:

1. Richeldi L et al. Efficacy and safety of nintedanib in idiopathic pulmonary fibrosis. N Engl J Med. 2014 May 29;370(22):2071-82. doi: 10.1056/NEJMoa1402584. Epub 2014 May 18.

För vidare information, välkommen att kontakta:
Ulrika Edvinsson, pressansvarig, Boehringer Ingelheim
Telefon: 08-721 21 93 eller 070-858 21 15

Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 ledande läkemedelsföretag. Huvudkontoret finns i Ingelheim, Tyskland, och verksamheten bedrivs globalt med 142 dotterbolag och fler än 47 400 anställda. Sedan starten 1885 har det familjeägda företaget varit inriktat på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra innovativa produkter av stort terapeutiskt värde inom human- och veterinärmedicin.
Under 2013 uppgick Boehringer Ingelheims nettoförsäljning till 14,1 miljarder Euro. 19.5 procent av omsättningen återinvesterades i forskning och utveckling.

Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 ledande läkemedelsföretag. Huvudkontoret finns i Ingelheim, Tyskland, och verksamheten bedrivs globalt med 142 dotterbolag och fler än 47 400 anställda. Sedan starten 1885 har det familjeägda företaget varit inriktat på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra innovativa produkter av stort terapeutiskt värde inom human- och veterinärmedicin.

Under 2013 uppgick Boehringer Ingelheims nettoförsäljning till 14,1 miljarder Euro. 19.5% av omsättningen återinvesterades i forskning och utveckling.

Ytterligare information finns på hemsidan www.boehringer-ingelheim.se och www.boehringer-ingelheim.com. Twitter: www.twitter.com/Boehringer