Ny medicin visar lovande effekt mot lungcancer

Ny medicin visar lovande effekt mot lungcancer

Patienter med viss typ av lungcancer som behandlas med läkemedlet Giotrif kan leva nästan dubbelt så länge utan att sjukdomen fortskrider, jämfört med patienter som får standardbehandling med cytostatika. Det visar resultaten från en ny studie som presenterades vid den stora cancer­kongressen ASCO, som pågår i USA. Patienterna som fick Giotrif och bär på de vanligaste mutationerna vid lungcancer levde i mer än 13 månader innan deras sjukdom förvärrades. Studiens resultat anses så betydande att den presenteras på en presskonferens arrangerad av ASCO.

Lungcancer drabbar närmare 3 700 personer per år i Sverige och är den cancerform som skördar flest dödsfall. Sjukdomen har på senare år ökat bland kvinnor och minskat bland män, vilket avspeglar rökvanorna i Sverige. Behovet av nya och bättre behandlings­möjlig­heter är stort.

Över 80 procent av patienterna får så kallad icke-småcellig lungcancer och av dessa bär drygt var tionde på genetiska förändringar som kallas EGFR-mutationer. Giotrif verkar genom att blockera EGFR samt hela gruppen av ErbB-proteiner, som reglerar cancercellers tillväxt. Med ett specifikt test kan man identifiera vilka patienter som bär på mutationerna.

Ett år innan sjukdomen förvärrades
I studien som idag presenterades på ASCO i USA kunde patienter som behandlades med Giotrif leva 11,1 månader utan att sjukdomen förvärrades medan den motsvarande perioden för patienter som fick cytostatika var 6,9 månader. (1)

För patienter med de två mest förekommande EGFR-mutationerna, som tillsammans står för 90 procent av alla EGFR-mutationer, fördröjde Giotrif tumörtillväxten med hela 13,6 månader.

Det är fantastiskt roligt att se en effekt i denna storleksordning. Detta är ytterligare en bekräftelse på att tumörer som uttrycker EGFR i första hand ska behandlas med denna typ av läkemedel, säger överläkare Anders Vikström vid Universitetssjukhuset i Linköping.

Flera sjukhus i Sverige deltar i en internationell studie där man jämför Giotrif med ett av de äldre läkemedlen i denna grupp. Det är en spännande studie som vi hoppas ska ge oss ytterligare information om Giotrifs plats i den växande behandlings­arsenal­en vid lungcancer, fortsätter Anders Vikström.

Lindrigare symtom och bättre livskvalitet
Fler patienter i Giotrif-gruppen än i jämförelsegruppen upplevde en förbättring av symtom som andnöd, hosta och bröstsmärtor. Analysen ifrån ett standardiserat frågeformulär för lungcancerpatienter, visade även bättre livskvalitet hos de patienter som behandlades med Giotrif.

Resultaten överträffar faktiskt våra förväntningar. Det är mycket glädjande, säger Lennart Jungersten, medicinsk direktör vid Boehringer Ingelheim.

För mer information kontakta:
Anders Vikström, överläkare, Universitetssjukhuset Linköping,

E-post: anders.vikstrom@lio.se

Lennart Jungersten, läkare och medicinsk direktör, Boehringer Ingelheim

Telefon: 08-721 21 00 eller 0708-58 21 81

Fakta om Giotrif – målsökande cancerläkemedel
Giotrif är ett målsökande cancerläkemedel i tablettform, en så kallad tyrosin­kinas­hämmare, som inte bara blockerar EGFR (ErbB1) utan hela familjen av ErbB-proteiner. Giotrif binder irreversibelt till sitt målprotein, vilket antas ge en mer beständig effekt.

1) Fakta om LUX-Lung 3-studien
LUX-Lung 3 är en randomiserad fas III registreringsstudie som jämför Giotrif med en kombination av två cytostatika, pemetrexed och cisplatin, som första linjens behandling av patienter med EGFR-muterad icke-småcellig lungcancer i stadium IIIb eller IV. Det är den hittills största studien på denna form av lungcancer. 345 patienter från olika delar av världen deltog i studien.

Fakta om lungcancer
Lungcancer är den cancerform som orsakar flest dödsfall. I Sverige fick 3 697 personer diagnosen under 2010 och totalt 3 579 personer avled. Den vanligaste orsaken till lungcancer är rökning.

Lungcancer delas in i två huvudtyper – icke-småcellig lungcancer som är vanligast och står för drygt 80 procent av all lungcancer, och småcellig lungcancer. Tidig upptäckt är helt avgörande för möjligheterna att bota lungcancer. Prognosen är generellt sett dålig med en femårsöverlevnad på omkring 12 procent för män och 15 procent för kvinnor.

Fakta och bilder finns på:

Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 ledande läkemedelsföretag. Huvudkontoret finns i Ingelheim, Tyskland, och verksamheten bedrivs globalt med 145 dotterbolag och fler än 44 000 anställda. Sedan starten 1885 har det familjeägda företaget varit inriktat på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra innovativa produkter av stort terapeutiskt värde inom human-och veterinärmedicin.

Under 2011 uppgick Boehringer Ingelheims nettoförsäljning till 13,2 miljarder Euro. 23.5% av nettoförsäljningen inom affärsområdet receptbelagda läkemedel återinvesterades i forskning och utveckling.

Ytterligare information finns på hemsidan www.boehringer-ingelheim.se och www.boehringer-ingelheim.com. Twitter: www.twitter.com/Boehringer