Trajenta in i högkostnadsskyddet för typ 2-diabetes

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket beviljar subvention av Trajenta (linagliptin), ett läkemedel mot typ 2-diabetes som även personer med nedsatt njurfunktion kan ta.

– Det här läkemedlet fyller en viktig plats för typ 2-diabetiker särskilt för de med nedsatt njurfunktion, säger bitr prof Johan Jendle, Centralsjukhuset i Karlstad.

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, meddelar att Trajenta (linagliptin) från och med 26 november 2014 ska ingå i högkostnadsskyddet. Läkemedlet är en så kallad DPP-4-hämmare.

Trajenta har godkänts i en och samma dosstyrka för alla med typ 2-diabetes, även patienter med nedsatt njurfunktion. Det är möjligt eftersom Trajenta i första hand utsöndras via gallan och mag-tarmsystemet. Bara fem procent av läkemedlet utsöndras via njurarna, vilket kan jämföras med 70-80 procent för andra diabetesläkemedel inom samma klass. Njurpåverkan i form av nedsatt njurfunktion eller läckage av äggvita i urinen är vanliga problem, som drabbar fler än var tredje person med typ 2-diabetes i Sverige.1

Trajenta är en tablett som rekommenderas för patienter med typ 2-diabetes som först har provat metformin, sulfonureider (SU) eller insulin, samt för de patienter som inte kan ta dessa läkemedel.

Verkningsmekanism
Trajenta är en hämmare av enzymet DPP-4 (dipeptidyl peptidase-4), som bryter ned inkretinhormonet GLP-1 (glukagonlik peptid 1). GLP-1 frisätts från tarmen i samband med måltid och stimulerar insulinsekretionen från bukspottskörteln. DPP-4-hämmare hindrar nedbrytningen av GLP -1 och orsakar därmed en glukosberoende ökning av insulinsekretionen. Samtidigt hämmar Trajenta glukagoninsöndringen från bukspottskörteln, vilket leder till en minskning av glukosproduktionen i levern. Detta sammantaget resulterar i en förbättring av glukoskontrollen.

Indikationer
Trajenta är godkänt för patienter med typ 2-diabetes

• i kombination med metformin, när behandling med enbart metformin tillsammans med kost och motion inte ger tillräcklig glykemisk kontroll.
  • i kombination med sulfonureid och metformin, när kost och motion tillsammans med dessa båda läkemedel inte ger tillräcklig glykemisk kontroll.
  • i kombination med insulin, med eller utan metformin, då enbart denna behandling tillsammans med kost och motion inte ger tillräcklig glykemisk kontroll.

Trajenta ska inte förskrivas till patienter med typ 1-diabetes eller till patienter med diabetisk ketoacidos.

För medicinsk information kontakta:
Lennart Jungersten MD PhD
Lennart.jungersten@boehringer-ingelheim.com

För övrig information kontakta:
Ulrika Edvinsson, pressansvarig, 08-721 21 93, 0708-582 115

1. Östgren CJ et al. Poster presenterad på 49th Annual Meeting of EASD, 23–27 september 2013, Barcelona, Spanien.

Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 ledande läkemedelsföretag. Huvudkontoret finns i Ingelheim, Tyskland, och verksamheten bedrivs globalt med 142 dotterbolag och fler än 47 400 anställda. Sedan starten 1885 har det familjeägda företaget varit inriktat på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra innovativa produkter av stort terapeutiskt värde inom human- och veterinärmedicin.

Under 2013 uppgick Boehringer Ingelheims nettoförsäljning till 14,1 miljarder Euro. 19.5% av omsättningen återinvesterades i forskning och utveckling.

Ytterligare information finns på hemsidan www.boehringer-ingelheim.se och www.boehringer-ingelheim.com. Twitter: www.twitter.com/Boehringer