BoKloks kunder hjälper Stadsmissionen att hjälpa.

BoKloks kunder skänker drygt 120 000 kr till Stadsmissionen

Kunderna i BoKloks bostadsprojekt ges möjlighet att svara på en undersökning om kundnöjdhet som Prognoscentret skickar ut, några veckor efter inflyttning samt efter två års boende. Våra kunders feedback är otroligt viktig för oss, och för att motivera till fler insända svar, lovade vi 2019 att skänka 100 kronor per inkommet svar till Stadsmissionen. Svaren genererade totalt lite drygt 120 000 kr.

- Stadsmissionen värnar för och vill hjälpa människor i utsatta situationer, säger BoKloks analyschef Jeanette Thörnkrantz Madsen, som också är ansvarig för NKI-mätningarna på BoKlok. Deras arbete handlar bland annat om att hjälpa fler människor att få tak över huvudet - både kort- och långsiktigt.

För BoKlok som bostadsutvecklare är boendefrågan central, men det är också viktigt att som samhällsutvecklare bidra till ett mer hållbart samhälle på olika vis.

- Genom att skänka våra kunders NKI-pengar till Stadsmissionen kan vi bidra konkret och hjälpa de människor som idag har akuta svårigheter på bostadsmarknaden, fortsätter Jeanette.

Totalt får Stadsmissionen lite drygt 120 000 kronor att fördela mellan avdelningarna i Skåne, Göteborg och Stockholm. På Skånes stadsmission kommer pengarna bland annat att användas för att driva Café David, en verksamhet som har öppet årets alla dagar :

- På Café David serverar vi frukost och lunch och det finns alltid personal att prata med och som många gånger slussar människor vidare, till t.ex. kurator, tandläkare eller annan personal inom Stadsmissionen. Här kan man duscha, få torra och rena kläder och även chans att bara stanna upp och vara, som t.ex. i vår kreativa verkstad, berättar Pernilla Jonsson, kommunikations- och insamlingschef på Skånes stadsmission. Att få möjlighet att måla, spela musik eller något annat som gör att man kan vara i nuet och lämna sin tuffa vardag för en stund är oerhört betydelsefullt.

NKI-undersökningspengen är satt till 100 kr per inkommet NKI-svar även under 2020, men nytt för i år är att kunderna själva kommer att kunna vara med och påverka till vilken välgörenhetsorganisation pengarna ska skänkas. I slutet av året kommer kunderna få möjlighet att rösta bland utvalda välgörenhetsorganisationer i BoKloks sociala kanaler.

Alexandra Lundqvist

Content manager 010-448 26 62

BoKlok är ett annorlunda boendekoncept utvecklat av Skanska och IKEA. Vi bygger hållbara bostäder med god design, funktion och kvalitet för de många människorna. BoKlok har hittills byggt närmare 14 000 bostäder och finns idag i Sverige, Norge, Finland och Storbritannien.