På scen, Magnus Hemmingberg, Kedjechef BOLIST och Fritte Fritzson, moderator för Framtidskonferensen.

Årets Framtidskonferens BOLIST

Tidigare i veckan samlades BOLIST delägare och medlemmar för den årliga Framtidskonferensen. Under två dagar diskuterades det strategi och framtid. Samtidigt presenterades och hyllades medlemmar för sina prestationer och insatser under året.

Temat för Framtidskonferensen var miljardmatchen som handlar om hur BOLIST ska, både genom organisk och strategisk tillväxt, fortsätta öka sin omsättning och ta marknadsandelar.

-Vi lyfter blicken framåt och fokuserar på hur vi kan fortsätta att ta marknadsandelar i ett tuffare marknadsläge. Branschen har backat med 14,6% under året men vi presterar och växer med drygt 5%-enheter mer än branschen, säger Magnus Hemmingberg, Kedjechef BOLIST.

BOLIST är Sveriges närmaste bygg- och järnvaruhus och med sina 169 butiker finns man från norr till söder, företrädelsevis på mindre orter. BOLIST har en unik affärsmodell som bygger på att anläggningarna drivs av lokalt förankrade entreprenörer som med sitt nätverk och kunskapen om den lokala kundens behov skapar stora fördelar.

-BOLIST drivs av just engagerade entreprenörer som tar stort ansvar för det lokala samhällets utveckling och just detta tror jag är nyckeln och den avgörande faktorn till att vi presterar bättre än marknaden, säger Magnus Hemmingberg.

Förutom tillväxt var det ett stort fokus på digitalisering, utbildning och kompetens som alla är en viktig del i kedjans strategi. Tidigare i år lanserades Framtidens Ledare som riktar in sig på nya och framtida ledare som på sikt vill bli en viktig del av kedjan och under Framtidskonferensen lanserades nästa steg, BOLIST Master Class som bygger på ökad kompetens och försäljning.

-För oss är det nu viktigt att fortsätta få ut effekten av alla satsningar som vi gör inom bland annat digitalisering och marknadsföring. Ju mer effektiva vi kan bli, desto mer tid kan vi lägga på att ge service i världsklass till våra kunder, säger John Davidsson, delägare på BOLIST Harås Byggvaror.

En annan höjdpunkt under dessa dagar var när några medlemmar och deras medarbetare hyllades för sina prestationer. Bland annat lyftes BOLIST Idre för sina insatser att återuppbygga butiken efter den omfattande branden som drabbade verksamheten strax före sommaren.

-Vi är väldigt tacksamma över priset och det betyder mycket. Personalen har jobbat väldigt hårt under tuffa förhållanden men har gjort ett fantastiskt arbete i att fortsätta leverera till våra kunder och möta deras förväntningar och behov, säger Conny Blixt, VD på BOLIST Handelsgruppen.