Gustav Lindeblad från Rimforsa är årets vinnare av BOLIST Byggstart

BOLIST Byggstart har utsett årets vinnare – stöttar nästa generations byggföretagare

Bygghandelskedjan BOLIST, som finns på drygt 170 platser över hela Sverige, har tidigare lanserat BOLIST Byggstart som handlar om att stötta nästa generations byggföretagare med ett startpaket värt 100 000 kronor. Ett stort antal blivande entreprenörer ansökte och juryn har nu utsett Gustav Lindeblad från Rimforsa i Östergötland till årets vinnare.

För Gustav Lindeblad som pluggar bygghantverk på Göteborgs Universitet kommer vinsten i BOLIST Byggstart att få stor en betydelse och det innebär att han våga köra igång med sitt byggföretag.

-När jag fick höra att jag blivit utvald så blev jag både chockad och väldigt glad. Det är en stor ära att BOLIST tror på mig och min idé om hållbart byggande. Tanken är att jag ska starta ett byggföretag med inriktning mot byggnadsvård, för det mest hållbara är ju att ta hand om det som redan är byggt. Min plan är att starta upp företaget i Östergötland och ha BOLIST i Kisa som min hemmabutik, säger en mycket stolt och glad Gustav Lindeblad.

BOLIST:s byggvaruhus drivs av just engagerade entreprenörer som tar stort ansvar för det lokala samhällets utveckling. Inom byggbranschen är en stor och viktig fråga återväxten och då särskilt på mindre orter där många av kedjans byggvaruhus verkar.

-Bakgrunden till BOLIST Byggstart är att stötta och utveckla det lokala samhället och sänka tröskeln för unga engagerade entreprenörer att starta egna byggföretag. Vi blev verkligen positivt överraskade att intresset var så stort i de tuffare tider som råder. Med vårt startpaket blir det förhoppningsvis lite lättare att komma igång och göra verklighet av entreprenörsdrömmen, säger Eddie Andersson, Marknadschef BOLIST.

Intresset för BOLIST Byggstart har varit stort i alltifrån antalet ansökningar till att Stockholms Trävaruhandelsförening och Hikoki gått in och sponsrat initiativet.

-Båda två aktörer har varit med och skapat förutsättningar för att Gustav, och framåt även fler entreprenörer, kan komma igång med sina drömmar. Det känns verkligen bra att branschen sluter upp tillsammans och blir en del av nästa generations byggföretagare, säger Eddie Andersson.