BOLIST J. Gustavssons Byggmaterial rustar för framtiden

BOLIST J. Gustavssons Byggmaterial rustar för framtiden

I Tvååker, strax utanför Varberg, finns det en gammal anrik bygghandel som går ända tillbaka till 1930-talet. Sedan 1963 går den under namnet J. Gustavssons Byggmaterial och grundades då av Johannes Gustavsson, som var morfar till Mattias Back som är en av delägarna idag, och driver anläggningen tillsammans med Hans Persson och Johan Persson.

-J. Gustavssons Byggmaterial firade 60 år i mars ifjol vilket känns jättestort och kul. Det är en lång tid och det har varit en fantastisk resa på alla sätt och vis, säger Mattias Back, en av tre delägare till BOLIST J. Gustavssons Byggmaterial.

Förutom att anläggningen har funnits med under en lång tid så har även personalen och en av delägarna gjort. Hans Persson har nämligen dryga 40 år inom bolaget då han började sommarjobba redan som 14-åring.

- Det är precis som Mattias säger. Det har varit en fantastisk resa. Vi tog över anläggningen för drygt 15 år sedan och då omsatte vi cirka 40 miljoner kronor. Idag har vi mer än dubblerat detta och det är mycket tack vare vår personal som är otroligt duktiga, drivna och kompententa och de löser alltid våra kunders problem och utmaningar, säger Hans Persson.

Men resan har inte alltid varit spikrak och enkel. När Mattias och Hans tog över verksamheten 2008 kom världsekonomin precis in i en av vår tids största ekonomiska utmaningar.

-Det var en tuff start såklart. Men vi klarade oss ur den till slut och utvecklingen har efter det gått jättebra. Vi bygger allting på goda relationer med våra kunder och vi försöker alltid att ge den service som våra kunder förtjänar. Vårt motto är att hålla det vi lovar och vi månar om att allting ska bli rätt, säger Hans Persson.

J. Gustavssons Byggmaterial har idag, från sin anläggning i Tvååker, ett stort upptagningsområde med kunder och leveranser i alltifrån Göteborg till Halmstad. Genom sina egna kranbilar och chaufförer löser man alla transporter till både proffs och privatpersoner.

-Vi försöker alltid vara flexibla och göra allting för att överträffa våra kunders förväntningar, säger Johan Persson, som är ny delägare sedan september 2022.

Trots att det en stor anläggning om drygt 26.000 kvadratmeter är butiken och personalen alltid måna om det lilla extra.

-Vi har det mesta i maskinväg och erbjuder exaktkapning och hakning. För proffsen finns även spikbord och framförallt har vi möjlighet att upplåta en av våra hallar till prefabricering av bland annat stommar och väggar. Den möjligheten som vi erbjuder till våra kunder är otroligt uppskattat då vi vet att det är skönt att kunna stå under tak året runt och bygga färdigt. Hallen är dessutom utrustat med travers och med hjälp av den kan vi sedan hjälpa vi till med leveranser ut till arbetsplatsen, säger Hans Persson.

En av många kunder som har använt sig av den möjligheten är Ästad Vingård, som är en närliggande konferensgård och ett populärt spahotell. De är dessutom en av Sveriges största vingårdar.

-Vi handlar det mesta inom byggmaterial från J. Gustavssons Byggmaterial och större delen av alla väggar har vi byggt på plats ute hos dem. Vi har en god relation som sträcker sig bakåt i många år. De är alla extremt serviceinriktade och pålitliga samt löser allting som vi behöver, säger Henrik Carlsson, byggprojektledare på Ästad Vingård.

Henrik Carlsson, byggprojektledare Ästad Vingård

Genom sin förmåga att alltid leverera och sätta kunden i fokus har butiken under de senaste åren levererat byggmaterial till många stora och fina projekt som på olika sätt utmärker sig.

-Vi har bland annat fått äran att leverera till Brf Viva i Göteborg, som har haft ambitionen att vara Sveriges mest hållbara och innovativa bostadsprojekt. De är också preliminärcertifierad enligt Miljöbyggnad Guld vilket är stort, säger Mattias Back.

Ständig utveckling och förbättring

BOLIST J. Gustavssons Byggmaterial är en komplett bygghandel och de erbjuder ett brett sortiment av byggmaterial men också stora utställningar av golv, dörrar, fönster och kaminer. Anläggningen har sedan starten utvecklats och växt, både i omsättning men även i yta. Under åren har man köpt till närliggande mark i tre omgångar och byggt ut med nya lokaler och fler bygghallar.

-Vi har idag det mesta under tak och i våra bygghallar. Vi gör alltid våra investeringar med kunden i fokus och vi vet att det är uppskattat att stå och plocka väderskyddat och under tak. Det är en stor anläggning med ett trevlig kundvarv, säger Mattias Back.

Precis som för många andra aktörer är det ett stort fokus på miljö och hållbarhet.

-Vi är i starten av att byta ut hela vår flotta av truckar till att gå på el. Vi har också kommit långt i projekteringen och planerna i att installera solceller med målet att kunna producera all vår el själva, säger Hans Persson.

J. Gustavssons Byggmaterial är en del av BOLIST, som är Sveriges närmaste byggvaruhus med sina drygt 170 butiker och försäljningsställen från norr till söder.

-De är ett jättebra exempel på vad vi som kedja står för. De är duktiga och engagerade entreprenörer som med sin lokala kunskap och expertis skapar bra värde och en god service utifrån sina kunders behov, säger Magnus Hemmingberg, Kedjechef BOLIST.