4 av 10 mäklare och köpare tror på lägre bostadspriser

4 av 10 mäklare och köpare tror på lägre bostadspriser

Mäklarkollen & Köparkollen, som är bostadsportalen Boneos trendspaning om bostadsmarknaden och som går ut till mäklare och besökare på Boneo, visade i juli och augusti att allt fler nu tror på sjunkande bostadspriser i höst.

Ny statistik från Boneo visar att mäklare och köpares tilltro på ökade bostadspriser de kommande tre månaderna har tagit en vändning. I augusti var andelen mäklare som tror på sjunkande bostadspriser 42 procent, en kraftig ökning med 20 procentenheter jämfört med juni. Liknande förväntningar på bostadsmarknaden hade köparna, där 37 procent tror på minskade priser, en ökning med sju procentenheter jämfört med juni.

Köparna är dock något mer positiva än mäklarna, där 21 procent respektive 11 procent tvärtom tror på ökade bostadspriser.

Trots att förväntningarna på bostadspriserna har ändrats hos köparna, så är köpbenägenheten fortfarande stabil. Knappt sex av tio, 57 procent av Boneos besökare, planerade både i juli och augusti att köpa bostad inom det närmsta halvåret. Knappt en fjärdedel, 23 procent, redan den kommande månaden.

– Efter trenden med tron på mer stabila, eller till och med ökande, priser hos både köpare och mäklare så har förväntningarna på sjunkande priser i höst ökat under sommaren. Sannolikt har det höga utbudet av bostäder samt indikationer på flera fortsatta räntehöjningar påverkat – även om de mest dystra prognoserna om sjunkande bostadspriser troligtvis inte kommer bli verklighet i höst, säger Fredrik Engdahl, VD på Boneo.

Mäklarkollen är en undersökning som varje månad skickas ut till Boneos över 4 000 anslutna mäklare från mäklarbolag som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Bjurfors, HusmanHagberg med flera. Där svarar de på frågor om hur de tror bostadspriserna kommer förändras under de kommande tre månaderna och om andelen bostäder som säljs som kommande försäljningar ökat eller minskat.

Boneo är en bostadsportal som ger en smidigare genväg hem. Med branschens starkaste nätverk och smartaste tjänst, matchar vi rätt köpare och säljare.

Bakom boneo.se står några av Sveriges största mäklarföretag – HusmanHagberg, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Bjurfors, Mäklarhuset, SkandiaMäklarna, ERA och Mäklarringen.