Boneo: färre tror på lägre bostadspriser i sommar

Boneo: färre tror på lägre bostadspriser i sommar

Mäklarkollen & Köparkollen, som är bostadsportalen Boneos trendspaning om bostadsmarknaden och som går ut till mäklare och besökare på Boneo, visade i juni att andelen köpare och mäklare som tror på sjunkande bostadspriser fortsatt minskar.

Ny statistik från Boneo visar att allt färre köpare tror på minskade bostadspriser de kommande tre månaderna. I juni var andelen 30 procent, en minskning med två procentenheter jämfört med maj och den lägsta andelen sedan mars 2022. Nästan lika många, 27 procent, tror tvärtom på ökade priser under sommaren.

Mäklarna har ungefär samma förväntningar på bostadsmarknaden. Andelen mäklare som tror på sjunkande bostadspriser minskade med en procentenhet från 23 procent föregående månad till 22 procent i juni. Däremot tror nästan två av tre mäklare, 62 procent, på oförändrade bostadspriser – den högsta andelen sedan mars 2022.

Köparkollens statistik visar också att köpbenägenheten fortsatt är stadig hos Boneos besökare. Sex av tio, 58 procent av respondenterna, planerar att köpa bostad inom det närmsta halvåret, varav en av fem köpare, 22 procent, inom den kommande månaden.

– Trots ränteläget så ser vi en fortsatt försiktigt ökad optimism kring bostadsmarknaden. Både hos mäklare och köpare, och även en fortsatt hög köpbenägenhet hos våra besökare – trots att vi går in i sommarmånaderna. Ännu är det för tidigt att prata om en riktig vändning för marknaden men det pekar mer uppåt och åt sidan än nedåt, säger Fredrik Engdahl, VD på Boneo.

Mäklarkollen är en undersökning som varje månad skickas ut till Boneos över 4 000 anslutna mäklare från mäklarbolag som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Bjurfors, HusmanHagberg med flera. Där svarar de på frågor om hur de tror bostadspriserna kommer förändras under de kommande tre månaderna och om andelen bostäder som säljs som kommande försäljningar ökat eller minskat.

Boneo är en bostadsportal som ger en smidigare genväg hem. Med branschens starkaste nätverk och smartaste tjänst, matchar vi rätt köpare och säljare.

Bakom boneo.se står några av Sveriges största mäklarföretag – HusmanHagberg, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Bjurfors, Mäklarhuset, SkandiaMäklarna, ERA och Mäklarringen.