Boneo: 6 av 10 mäklare tror på stabiliserad bostadsmarknad i sommar

Boneo: 6 av 10 mäklare tror på stabiliserad bostadsmarknad i sommar

Mäklarkollen & Köparkollen, som är bostadsportalen Boneos trendspaning om bostadsmarknaden och som går ut till mäklare och besökare på Boneo, visade i maj att allt fler mäklare och köpare tror på stabiliserade bostadspriser till sommaren. Samtidigt är köpbenägenheten hos köparna den högsta på över ett år.

Färsk statistik från Boneo visar att trenden med en allt mer stabiliserad bostadsmarknad fortsätter. Andelen köpare som tror på minskade bostadspriser de närmsta tre månaderna har successivt minskat från 70 procent i november 2022 till 32 procent i maj 2023. Samma trend går att se hos mäklarna, som under samma tidsperiod gått från 69 procent till nu endast 23 procent som tror på minskade bostadspriser.

Utvecklingen går även att se hos de köpare som tvärtom spår ökade bostadspriser; en stadig ökning från 10 procent i december 2022 till 24 procent i april och maj 2023. För mäklare har trenden inte varit lika stark, men andelen som tror på stigande priser framöver har ökat med fem procentenheter sedan mars 2023 till nu 20 procent – vilket är den högsta andelen under de senaste 12 månaderna. Fler än hälften av mäklarna, 57 procent, tror på oförändrade priser under sommaren.

Köparkollens statistik visar också att köpbenägenheten hos Boneos besökare i maj är den högsta sedan mars 2022. Hela 60 procent av respondenterna räknar med att köpa bostad inom ett halvår. Därtill planerar var fjärde person, 25 procent, att köpa bostad redan inom den närmsta månaden, vilket är rekord.

– Trenden med förväntningar på en mer stabil bostadsmarknad och bostadspriser fortsätter att öka hos både mäklare och köpare – och samma sak syns också i efterfrågan och köpbenägenheten hos våra besökare. Sannolikt går vi mot ljusare tider också för bostadsmarknaden, mycket tack vare att den största osäkerheten har lagt sig och folk nu utgår och planerar utifrån nytt normalläge, säger Fredrik Engdahl, VD på Boneo.

Mäklarkollen är en undersökning som varje månad skickas ut till Boneos över 4 000 anslutna mäklare från mäklarbolag som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Bjurfors, HusmanHagberg med flera. Där svarar de på frågor om hur de tror bostadspriserna kommer förändras under de kommande tre månaderna och om andelen bostäder som säljs som kommande försäljningar ökat eller minskat.

Boneo är en bostadsportal som ger en smidigare genväg hem. Med branschens starkaste nätverk och smartaste tjänst, matchar vi rätt köpare och säljare.

Bakom boneo.se står några av Sveriges största mäklarföretag – HusmanHagberg, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Bjurfors, Mäklarhuset, SkandiaMäklarna, ERA och Mäklarringen.