Maria Bonnier Dahlins Stiftelses stipendiater 2012, Stort grattis till Nadja Bournonville, Pauliina Pietilä och Sara Wallgren!

Stipendiaterna 2012: Maria Bonnier Dahlins Stiftelse
Stort grattis till Nadja Bournonville, Pauliina Pietilä och Sara Wallgren!
2 december 2012 – 6 januari 2013.Vernissage och öppet hus söndag den 2a december, fri entré!

Som traditionen bjuder är en av höstsäsongens sista utställ­ningar en presentation av de unga konstnärer som tilldelats Maria Bonnier Dahlins Stif­telses stipendium. Årets utställning presenterar Nadja Bournonvilles fotografier som undersöker historieskrivningen kring begreppet hysteri, Sara Wallgrens teckningar där papprets ålder avgör vilken himlakropp som ska avbildas och Pauliina Pietiläs oljemålningar av urbana platser hon besökt under nattliga promenader.

Stipendiet, som delas ut varje år, söks av flera hundra konstnärer. Arbetet med att utse stipendiaterna har pågått under hela hösten och ansvariga för urvalet är Maria Bonnier Dahlins Stiftelses styrelse tillsammans med en inbjuden gästjury bestående av Göran Christenson, f.d. chef för Malmö Konsthall, och Magdalena Holdar, professor i Konstvetenskap vid Stockholms Universitet. Årets tre stipendiater erhåller ett stipendium på vardera 75 000 kr.

Om stipendiaterna

Nadja Bournonvilles serie An Conversion Act utgår ifrån hennes fascination för historieskrivningen kring begreppen hysteri och hysterika som befästes på 1800-talet. Fotografierna, samtidigt absurda och melankoliska, tittar närmare på de erotiska aspekterna, utsattheten och skådespelet kring hysteri.

Nadja Bournonville, född 1983, kommer från Vimmerby men bor och verkar nu i Berlin. 2012 tog hon sin Masterexamen vid Hochschule für Grafik und Buchkunst i Leipzig. Hon har ställt ut på bland annat Hasselblad Center i Göteborg, Galleri Anna Thulin och Vestfossen Museum, Norge. Nadja Bournonville representeras av Pierogi Gallery, Brooklyn, och är medlem i konstnärskollektivet PALTS.

Puliina Pietilä har funnit sina motiv under nattliga promenader i städer runt om i världen. I processen från ett redovisande fotografi till måleri adderas ett subjektivt lager av hennes egna minnen. Porträttet av staden blir i förlängningen en avbildning av henne själv.

Pauliina Pietilä är född 1982 och uppvuxen i Finland men bor och verkar numera i Malmö. 2011 utexaminerades från Malmö Konsthögskola med en Master i Fri Konst. Hon har tidigare ställt ut på Uppsala Konstmuseum, KHM galleri, Malmö och Galleri Arnsted, Östra Karup. Pauliina Pietilä finns representerad med verk på Malmö Konstmuseum och Landstinget i Uppsala län.

Med teckning, installation, objekt och ljud arbetar Sara Wallgren med att materialisera tidens efterlämning. Himlakropparna i verket  Synergier är tecknat på papper från 1700- och 1800- talet och varje enskilt pappers ålder avgör vilken stjärna som ska tecknas.

Sara Wallgren, född 1981, bor och verkar i Malmö. 2010 tog hon sin Masterexamen i Fri Konst från Malmö Konsthögskola. Hon har tidigare mottagit Bror Hjorths Teckningsstipendium, Helge Ax:son Johnssons Stiftelses stipendium och hennes verk har visats på Joao Cocteau, Berlin och Liljevalchs vårsalong, Stockholm. Sara Wallgren är representerad av Galleri Anna Thulin, Stockholm.

Om stipendiet

Maria Bonnier Dahlins Stiftelse delar varje år ut två eller tre stipendier med avsikten att stödja unga bild­konstnärer och konstnärligt arbete. Stiftelsen bildades 1985 av Jeanette Bonnier till minne av dottern Maria. Sedan stiftelsen grundades har 67 konstnärer tilldelats stipendiet, däribland Cecilia Edefalk, Karin Mamma An­dersson och Gunnel Wåhlstrand.

Öppet Hus 2a december, program:

Kl 11-17 Fri entré. Sista chansen att se utställningen Mer än ljud. Konsthallens värdar ger kontinuerliga introduktioner till utställningen.

Kl 13 Invigning av Stipendiaterna 2012: Maria Bonnier Dahlins Stiftelse. Presentation av stipendiaterna med invigningstal av konsthallschef Sara Arrhenius.

Kl 14.30 Eva Funck – Så funkar konsten! Familjevisning

För mer information besök vår hemsida www.bonnierskonsthall.se eller kontakta Kajsa Pontén, pressansvarig på Bonniers Konsthall. Kajsa.ponten@bonnierskonsthall.se, eller 08-736 42 43.

Bonniers Konsthall är en Sveriges ledande konsthallar för svensk och internationell samtidskonst.

Sedan starten 2006 har konsthallen introducerat flera tongivande konstnärer för en större publik. Konsthallen har också fått stor uppmärksamhet för sina gränsöverskridande och nytänkande utställningar, som satt fokus på konstens möte med andra kulturgenrer. Under våren visades Resan till månen, där blickfånget låg på filmmediet, och nu under hösten är det dags för Mer än ljud som tittar närmare på hur musik används och skapas i samtidskonsten.

Sara Arrhenius är konsthallens chef sedan 2005.