Martha Rosler, Invasion, från serien House Beautiful: Bringing the War Home, New Series, 2008, fotomontage.

Välkommen på pressvisning av utställningen Bilden av krig, 19 sep kl 9

BILDEN AV KRIG
20 september 2017 - 14 januari 2018

Med Lawrence Abu Hamdan, Mari Bastashevski, Broomberg & Chanarin, David Claerbout, Phil Collins, Bracha L. Ettinger, Iman Issa, Alfredo Jaar, Gavin Jantjes, Gülsün Karamustafa, Gerhard Nordström, Kiluanji Kia Henda, Eva Löfdahl, Rabih Mroué, Trevor Paglen, Mykola Ridnyi, Michael Rakowitz, Martha Rosler, Natascha Sadr Haghighian, Gilles Saussier, Susan Schuppli, Allan Sekula, Indrė Šerpytytė, John Smith, Sean Snyder, The Atlas Group och Maximilien Van Aertryck & Axel Danielson. Ett särskilt filmprogram visar verk av: Marwa Arsanios, Harun Farocki, Jumana Manna & Sille Storihle, Trinh T Minh-ha och Oriab Toukan.

Välkommen på pressvisning av utställningen Bilden av krig, tisdag den 19 september kl 9. På plats finns konsthallschef Magnus af Petersens och curator Theodor Ringborg för att introducera utställningen. Frukost serveras i konsthallens entré från kl 8.45. OSA senast den 14 september till patrik.desthon@bonnierskonsthall.se.

Det finns även möjlighet att boka ett enskilt besök för fotografering och enskilda intervjuer i slutet av v 38 då installationen av utställningen pågår.

Höstens stora grupputställning på Bonniers Konsthall kretsar kring bilden av krig och hur den påverkar oss människor. Utställningen samlar verk av mer än 30 konstnärer från världen över, som alla på olika sätt närmar sig pågående eller historiska konflikter. Konstnärerna reflekterar i sina verk över vad som syns och om vad som döljs i skildringar av våld och tillsammans ställer de väsentliga frågor om vad krigets våldsamma bilder producerar, får för konsekvenser och hur de sprids.

Bilden har en central plats i vårt samhälle. Oavsett om vi vill det eller inte nås vi varje dag av bilder från konflikter runtom i världen. Det kan vara nyhetsbilder, bilder i sociala medier, reklambilder och propaganda. Bilden används för att dokumentera, informera och vittna – men också för att chockera och sprida rädsla.

- Bilden av krig påminner oss om den grymma, levda verkligheten bakom den politiska teorins abstraktioner. Men vad är det de får oss att se? Hemskare än att uppfatta dessa bilder enbart som del av ett ideligt utnyttjande av misärens spektakel vore att inse att vi också slutat se politiken i dem. Det vill säga slutat att se det rådande poliskt system som gör våldet möjligt. Intentionen med en bild av det slag som utställningen berör tjänar lite till i ett samhälle som ser våldet, men inte ser vad det i sin tur visar. Frågan vi bör ställa är vad det är för något som våldet i bilden visar oss? Utmaningen är att lära sig se det, menar utställningens curator Theodor Ringborg (se Fördjupande text av curatorn).

Bilden av krig är en omfattande grupputställning centrerad kring förhållandet mellan den som skapar bilder, den som avbildas och den som tar del av slutprodukten. Mer än 30 internationella konstnärer medverkar och närmar sig bilden av våld på olika sätt i sina verk. Utställningen lyfter fram den potential som finns i konstnärens möjlighet att inte bara skildra krigets våld, utan arbeta sig igenom bilden och fördjupa relationen.

Genom att skärskåda bildens funktion blir också den politik som formuleras som dess konsekvens synlig. Men att reflektera över hur bilder av våld påverkar samhället motsäger inte vikten av att skapa dem. Det föreslår snarare att det är ett avgörande politiskt projekt att hitta sätt att se och förstå bilden av krig och våld.

Ett särskilt filmprogram visar verk av: Marwa Arsanios, Harun Farocki, Jumana Manna & Sille Storihle, Trinh T Minh-ha och Oriab Toukan. Dessutom innehåller utställningen ett omfattande program, med konferens, samtal och visningar (se även öppningsprogrammet till den 20 september som släpps den 25 aug). Bilden av krig visas på Bonniers Konsthall från den 20 september 2017 till den 14 januari 2018.

PROGRAM & KONFERENS

Konferens

24-25 nov Konferens: Bilden av krig. Konferensen Bilden av krig anordnas i Bonniers Konsthalls utställningssalar som ämnar vidga samtalet om relationen mellan de som avbildar, de som blir avbildade och de som sedermera ser vad som avbildats.

Utifrån utställningen, emellan konstnärssamtal och performance, kommer infallsvinklar från organisationer såsom Reportrar utan gränser, Utrikespolitiska Institutet, Dagens Nyheter och Amnesty Sverige skapa diskussion kring ämnen som vittnesmål, monument och bildbevis, men även om nya bildskapande teknologier, bildens nyhetsvärde, propaganda och frågor om de sanna och falska berättelser som kan vävas kring och om denna typ av bild. (se separat program för detaljerad information på bonnierskonsthall.se fr o m 25 aug)

Onsdagskvällar

20 sep kl 17:30-20 Öppningsprogrammet släpps den 25:e aug på bonnierskonsthall.se.

4 okt kl 18–20 Den nya konfliktens konst - samtal om hur samtida konflikter förs med bilder mellan Mari Bastashevski och Adam Kleinman. Modererat av Theodor Ringborg. Samtalet sker på engelska.

18 okt kl 17:30-20 Filmvisning: When things occur av Oraib Toukan, The Goodness Regime av Jumana Manna & Sille Storihle och Images of the World and the Inscription of War av Harun Farocki.

1 nov kl 17:30-20 Filmvisning: Who is afraid of ideology? Part I av Marwa Arsanios och Surname Viet given name Nam av Trinh T. Minh-ha

6 dec kl 18-20 Krigsrapporteringens konsekvenser - samtal mellan journalisterna Nivette Dawod, Niclas Hammarström och Johanne Hildebrandt om representationen av krig och dess förväntade effekt. Modererat av Theodor Ringborg. Samtalet sker på svenska.

10 jan kl 18-20 Samtal mellan Helen Frowe och Cecilia Sjöholm om skyldigheter och rättigheter i att avbilda och avbildas. Moderator Theodor Ringborg. Samtalet sker på engelska.

Dessutom

Konstnärer visar konst, Familjelördag, 1-timme konst, 15-minuter konst, höstlovsprogram, Babytorsdag och mycket annat. (Se hemsida för fullständigt program och senaste uppdateringar).