Mäklarna som förmedlar bostäder till miljardvärden

Mäklarguiden Hittamäklare sammanställer årligen topplistor för de mäklare som har publicerat bostäder till högst värde. För sjunde året i rad toppar Stockholmsmäklaren Richard Lagerling listan, men till skillnad från förra året är han inte ensam om att ha publicerat bostäder till ett värde av över en miljard kronor.

Precis som föregående år är det Richard Lagerling på Lagerlings fastighetsmäkleri och Adam Farhoumand på Unik fastighetsförmedling, båda verksamma i Stockholm, som toppar listan för högst värde på publicerade bostäder. Trots rådande pandemi har båda två publicerat bostäder till ett värde av över en miljard kronor.

- Det har varit ett speciellt år på bostadsmarknaden. Vi såg till exempel inte den dipp på marknaden som vi vanligtvis brukar se under sommarmånaderna och det kan förklaras med att intresset för att flytta har ökat i och med att pandemin har hindrat oss från att resa och ägna oss åt våra fritidsintressen. Statistiken visar på att mäklarna trots pandemin har förmedlat bostäder till snarlika värden som föregående år, säger Alexandra Eldin, affärsområdeschef på Hittamäklare.

Place-ring Mäklare Totalt värde av publicerade annonser Antal publicerade annonser
1 Richard Lagerling  1 818 770 000 126
2 Adam Farhoumand  1 328 050 000 227
3 Niklas Berntzon  995 020 000 44
4 Martin Sjöman  824 340 000 130
5 Robert Nordstrand  779 125 000 88

Vägen till miljarden har sett olika ut för mäklarna — Adam Farhoumand, som arbetar runt om i hela Stockholm, har publicerat drygt 100 fler annonser än Richard Lagerling, som nästan uteslutande förmedlar större lägenheter och våningar i stadsdelen Östermalm.

- Att vi ser så pass stora skillnader i antalet publicerade annonser beror på att mäklarna har olika kundgrupper. Vissa mäklare förmedlar fler, men billigare objekt i ett större geografiskt område, medan andra arbetar koncentrerat i en viss stadsdel med mer exklusiva, men färre objekt, säger Alexandra Eldin, affärsområdeschef på Hittamäklare.

Förutom att topplistan domineras av Stockholmsmäklare så är det ytterligare en aspekt som sticker ut, nämligen könsfördelningen. Bland topp 20 är det endast en kvinnlig mäklare med och det är Josefin Sjöström på mäklarbyrån Simon Crest, som ligger på plats 17. Det är en stor skillnad jämfört med föregående år, då sex kvinnliga mäklare hamnade i topp 20. Könsfördelningen bland registrerade mäklare är 54% män och 46% kvinnor, enligt Mäklarsamfundets branschrapport för 2020.

I bifogad excelfil hittar du topplistorna. Vill du ha en lista för din kommun? Kontakta alexandra.eldin@booli.se

• fastighetsmäklare
  • hittamäklare

Booli Search Technologies AB är en tjänst från SBAB som utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Här ingår bostadssajten Booli med Sveriges största utbud av bostäder till salu, slutpriser och värderingar med omkring 500 000 unika besökare i veckan. Och Hittamäklare, en jämförelsetjänst som hjälper privatpersoner som ska sälja sin bostad att hitta rätt mäklare.