Så dyra är lägenheterna vid din spårvagnshållplats

En ny kartläggning från bostadssajten Booli visar hur mycket en bostadsrätt kostar i snitt vid varje spårvagnsstopp i Göteborg. Jämfört med föregående år har snittpriserna gått upp vid majoriteten av hållplatserna, vissa till och med till rekordnivåer. Statistiken visar att vid hela 22 hållplatser kostar en lägenhet över 70 000 kronor per kvadratmeter – förra året var det endast vid tre. Mellan den dyraste och billigaste hållplatsen skiljer det nästan 60 000 kronor per kvadratmeter.

Likt tidigare år ligger Berzeliigatan i topp över de dyraste bostadsrätterna i Göteborg. I snitt kostar en lägenhet vid hållplatsen 77 676 kronor per kvadratmeter, vilket är det högsta kvadratmeterpriset i Göteborg sedan Booli började mäta. På andraplats kommer Valand följt av Kapellgatan, vilket är hållplatser som tidigare år har legat lite längre ned i listan.

Nytt för i år är att vid hela 22 hållplatser kostar en lägenhet i snitt över 70 000 kronor per kvadratmeter. Det är en stor skillnad mot föregående års kartläggning då endast tre hållplatser landade över 70 000-kronorsstrecket.

- Bostadsrättsmarknaden i Göteborg har varit stark under året. I snitt har priserna ökat med 5 procent i hela Göteborgs kommun under de senaste 12 månaderna. Därför är det extra kul att vi även har möjlighet att sammanställa kvadratmeterpriset på så lokal nivå som runt varje spårvagnshållplats. Det ger en enklare överblick över hur priserna skiljer sig åt inom Göteborg, säger Karin Grundeus, presskontakt på Booli.

Mest lägenhet för pengarna får en vid Teleskopgatan där snittpriset ligger på 19 083 kronor per kvadratmeter. Mellan Berzeliigatan i topp och Teleskopgatan skiljer det nästan 60 000 per kvadratmeter.

Kvadratmeterpriserna bygger på försäljningar som skett i närheten av hållplatserna mellan 21-04-01 och 22-04-01. En del hållplatser i kartan saknar priser. Det beror på att det inte sålts tillräckligt många bostadsrätter nära hållplatsen. Ofta beror det på att det mestadels finns hyresrätter eller villor i området.

3 dyraste hållplatserna

Placering Hållplats

Kvadratmeterpris

1. Berzeliigatan 77 676 kr/m²
2. Valand 77 158 kr/m²
3. Vasa Viktoriagatan 76 653 kr/m²

3 billigaste hållplatserna

Placering Hållplats Kvadratmeterpris
1. Teleskopgatan 19 083 kr/m²
2. Hjällbo 23 294 kr/m²
3. Väderilsgatan 25 563 kr/m²

Nedan finns kartan samt excel-filen med statistiken bifogad. Återkom till karin.grundeus@booli.se om du vill ha kartan i ett annat format.

• Västra Götaland

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Här ingår bostadssajten Booli med Sveriges största samlade utbud av bostäder till salu, snart till salu, slutpriser och värderingar med omkring 500 000 unika besökare i veckan. Och Hittamäklare, en jämförelsetjänst som hjälper privatpersoner som ska sälja sin bostad att hitta rätt mäklare. Booli är en tjänst från SBAB.