Kulturministern gästar No Limit Street Art Borås

Kulturministern gästar No Limit Street Art Borås

Kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth gästar Borås den 4 september för att ta del av No Limit Street Art. No Limit invigs på Textile Fashion Center, av Ulf Olsson, kommunstyrelseordförande i Borås, och är öppen för allmänheten.

- Att No Limit redan innan starten fått genomslag ända upp bland statsråd i regeringen känns väldigt roligt och visar att konstformen har utvecklats från något av en subkultur till ett etablerat och erkänt uttryck, säger Stina Hallhagen projektledare BoråsBorås TME AB.

- Konsten ska utmana, vara fri och ställa frågor. Det är också de förhoppningar jag har på festivalen. Det är alltid spännande att få nya konstupplevelser och jag är nyfiken på vad som kommer skapas i Borås. Eftersom ”No Limit” är Sveriges första gatukonstfestival är jag också intresserad av upplägget och hur verken tas emot av allmänheten. En organiserad gatukonstfestival kan vara ett bra sätt att tillgängliggöra kultur för många, säger kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth.

- Jag ser fram emot att Borås, på ett storskaligt vis, får chans att visa upp ett väldigt starkt kulturuttryck som jag tror att vi kommer få se mycket mer av framledes. Gatukonst är fortfarande i sin linda i Sverige och kan lätt avfärdas som ett ungdomsfenomen, men de verk som redan pryder staden har bevisat att intresset är mycket bredare och spänner över alla ålderskategorier. Jag är väldigt glad över att vi än en gång sätter Borås på kartan som en stark stad i kultursammanhang och No Limit kompletterar verkligen vårt redan breda utbud av textilkonst, skulpturer, konst- och fotokonstmuseer, säger Ulf Olsson, kommunstyrelsens ordförande i Borås.

Invigningen av No Limit kommer att ske under evenemangets första kväll, torsdagen den 4 september på Textile Fashion Center i Borås. Förutom invigningstal, musikunderhållning och mingel medverkar Ametist Azordegan (kulturjournalist) som under kvällen kommer att leda samtal med No Limits medverkande konstnärer. No Limits curator Shai Dahan är självklart på plats och pratar på temat ”Why Street Art?”.

Invigningen börjar kl 18.00 och alla är hjärtligt välkomna. Under kvällen håller restaurang The Company samt Textilmuseet, Fashion Gallery och Textile Showroom extraöppet för invigningsbesökare.

Stina Hallhagen, projektledare BoråsBorås TME AB, 0734-15 36 59

Foto: Regeringskansliet