Magnus Carlson på scen mitt under SM-veckan - Sommartorsdagarna® den 6 juli

Magnus Carlson på scen mitt under SM-veckan - Sommartorsdagarna® den 6 juli

Årets andra Sommartorsdag, mitt under SM-veckan så kommer ingen mindre än Magnus Carlsson att inta Sommartorsdagsscenen. Magnus Carlson är en av Sveriges mest hyllade popsångare. Han har spelat i band, släppt skivor och turnerat sedan mitten av nittiotalet. Listan över musiker och andra artistkollegor som Magnus har samarbetat med genom åren är längre än vad många hinner med under en hel livstid. I och med "Så mycket bättre" hösten 2016, mynnar en lång och färgstark karriär ut i en första riktigt bred exponering av Magnus Carlson och hans röst. Det blev dessutom startskottet för nästa kapitel. Den 3 februari 2017 släppte Magnus sitt nya soloalbum "Den långa vägen hem" (Amigo/Cosmos Music) och vi är så glada att kunna presentera honom som vår andra huvudartist under sommaren 2017

P4 Nästa! – Sveriges Radios musiktävling
P4 Nästa är Sveriges Radio P4:s rikstäckande musiktävling för låtskrivare, artister och nyskriven musik. Lika länge som Sommartorsdagarna® har funnit har P4 Sjuhärad Sveriges Radio arrangerat musiktävling på Stora Torget. Här har man hittat stjärnor som Shirley Clamp och Niclas Andersson. 2010 utvecklades tidigare ”Artist i Borås” till Svensktoppen nästa, i år byter tävlingen namn till P4 Nästa! Tävlingen arrangeras över hela landet och var och en av de 25 lokala P4-kanalerna presenterar varsin finalist. Förra året var bandet Mackan ´n Matthew från Dannike ett av de 10 bidrag som gick vidare till riksfinalen. Bidragen som tävlar i de lokala finalerna spelas också på P4:s spellistor och det bidrag som vinner riksfinalen får dessutom en utmanarchans till Svensktoppen. Sjuhäradsfinalen av P4 Nästa! sker på Stora Torgets scen 6 juli kl. 20.00.

Sommartorsdagarnas innehåll:
18.00 Barnunderhållning – program släpps 18 maj
19.00 Lokalt förband - program släpps 4 maj
20.00 P4 Nästa! Sjuhäradsfinal
21.00 Huvudartist: Magnus Carlsson
21.00 Dansband - program släpps 12 april
22.00 Torsdagsallén på Hemgården – musik av unga för unga - band släpps senare i vår
24.00 Magnus Carlsson på Grands Nattklubb

Arrangör
Det är staden och näringslivet som gemensam bjuder på Sommartorsdagarna® i Borås. Sommartorsdagarna® startades 1989 och har sedan dess arrangerats av centrumbolaget Borås City. Sedan 2010 är det kommunala destinationsbolaget Borås TME medfinansiärer.

Lisa Statham, cityledare/ansvarig arrangör, Borås City, 0706-49 88 02
Helena Alcenius, vd Borås TME, 0705-41 54 44

Mer om huvudartisterna - Sommartorsdagarna® 6 juli 2017

Magnus Carlsson
I början av februari släpptes Magnus Carlsons nya soloalbum "Den långa vägen hem" som rosades i media och gick rakt in på Topplistans förstaplats. I anslutning till albumreleasen påbörjade Magnus en omfattande, totalt utsåld, klubbturné runt om i Sverige. Bland annat fyllde han fyra konsertkvällar i Stockholm och två i Göteborg, Helsingborg samt Eskilstuna. I veckan fortsätter segertåget med tre utsålda kvällar i Uppsala och två i Örebro. Men misströsta inte, nu är det äntligen klart att det blir en sommarturné.

I början av februari släpptes Magnus Carlsons nya soloalbum "Den långa vägen hem" som rosades i media; 'En enda lång hyllning till soulmusiken som spelades på 60-talets nordengelska klubbar' tyckte DN, 'Magnus Carlson visar soulen vördnad' skrev Aftonbladet och 'En smittande, skön soulfest' fortsatte GP – alla gav betyget 4. Albumet gick rakt in på Topplistans förstaplats och ligger fortfarande kvar topp 3.

I anslutning till releasen begav sig Magnus ut på en klubbturné med totalt utsålda konserter i bagaget, däribland fyra kvällar i Stockholm och två i Göteborg, Helsingborg samt Eskilstuna. Turnén pågår fortfarande och på onsdag fortsätter segertåget till Uppsala med tre utsålda kvällar, därefter blir det två utsålda kvällar i Örebro. Så till alla som ville gå men inte fick tag på en biljett; nu är det klart att det blir en sommarturné för Magnus och hans sjumannaband!

– Efter vårens utsålda och underbart roliga klubbturné och den stora framgången med albumet ser jag verkligen fram emot att få resa runt i sommar-Sverige med mitt fantastiska band. Vi kommer precis som under våren att spela låtar från mina soloplattor och från Så Mycket Bättre. Detta är mitt bästa och roligaste musikår någonsin. Det blir souligt dansanta och förhoppningsvis även tänkvärda konserter. Välkomna!, hälsar Magnus.

Sjumannabandet
Trummor - Lars Skoglund (Laakso, Markus Krunegård, Shout Out Louds, Lykke Li, Oddjob)
Bas - Anders Kappelin (Weeping Willows, Syster Sol, Club Killers)
Gitarr - Anders Lewen (The Beat From Palookaville, Sven Zetterberg)
Orgel - Patrik Kolar (Club Killers, Moneybrother)
Trumpet - Goran Kafjes (Oddjob)
Saxofon - Per Ruskträsk Johansson (Oddjob)
Congas - Christer Björklund (The Beat From Palookaville)

Skrivet om Magnus Carlson live
"Magnus Carlson kokar upp stort soulsväng. Bara hjärna, hjärta och massor av själ. Det är lika trösterikt som det är vackert. Och jävlar vad det svänger!"
++++ Aftonbladet

"Ett proffs tillfredsställer allas behov".
**** Gaffa

"Magnus Carlson bjöd på soul med själ. Sjumannabandet, som Magnus Carlson har med sig på den här turnén, bidrar med ett tight och klanderfritt komp. Arrangemangen är levande och dynamiska."
4 NWT

"Nordisk soul och äkta kärlek. Jaa, denne Carlson är nog tamejtusan världens bästa Carlson."
Eskilstuna Kuriren